0

Jak sprawdzić ciśnienie w Common Rail?

01.12.2022

Istnieją różne metody pomiaru ciśnienia paliwa w układzie Common Rail. W poniższym tekście przyjrzymy się dostępnym technikom pomiaru jak również podstawowym metodom diagnostyki układu paliwowego.

Działanie pompy wysokiego ciśnienia

Na wstępie warto przypomnieć podstawy funkcjonowania układu zasobnikowego, ponieważ rozumienie tych mechanizmów bardzo ułatwia diagnostykę. Idea układu opiera się na pompie wysokiego ciśnienia dostarczającej paliwo do zasobnika (nazywanego szyną bądź listwą), z którego trafia do wtryskiwaczy. Dzięki temu wtryski pracują przy ustalonym ciśnieniu, które jest zadawane przez sterownik silnika (ECU) zależnie od warunków pracy. Pozwala to dokładniej kontrolować proces spalania paliwa.

Regulator ciśnienia paliwa

Aby to było możliwe, konieczny jest regulator ciśnienia paliwa. Nazwy tej używa się zwykle w odniesieniu do zaworu regulacyjnego (PRV), który upuszczając paliwo z zasobnika (niekiedy zawory montuje się na pompie) ogranicza jego wzrost. Faktycznie funkcję regulacyjną pełni algorytm sterownika, który steruje zaworem (zadaje współczynnik wypełnienia PWM) w oparciu o mierzone ciśnienie paliwa w listwie wtryskowej.

Zawory regulacji wydatku

Stosuje się także dodatkowe zawory na pompie regulujące wydatek pompy, dzięki którym sterownik silnika może dostosować wydajność w szerokim zakresie pracy. Pozwala to ograniczyć zużycie mocy oraz samej pompy wysokiego ciśnienia. Stosuje się zawory normalnie otwarte lub normalnie zamknięte – te pierwsze pozwalają na maksymalny przepływ paliwa w sytuacji braku sterowania zaworem. Taka pompa jest w stanie osiągnąć ciśnienie rzędu 700 barów w trakcie próby rozruchu przy odłączonym zaworze i wtryskiwaczach. Wiedza o rodzaju zastosowanego rodzaju zaworu jest niezbędna do dokładniejszej diagnostyki.

Jak wykryć problemy z ciśnieniem paliwa?

Ponieważ ciśnienie w układach Common Rail ciągle się zmienia, kluczową informacją jest porównanie faktycznego ciśnienia w listwie z wartością zadaną. Odbywa się to zwykle przez odczyt parametrów pracy z testera diagnostycznego. Ta metoda sprawdzi się najlepiej jeśli silnik uruchamia się i pracuje stabilnie przynajmniej w pewnych warunkach.

Badając ciśnienie obserwujemy nadążanie wartości rzeczywistej za wartością zadaną w zakresie pracy od wolnych obrotów aż do pracy przy pełnej mocy. Sprawny układ jest w stanie utrzymać wymagane ciśnienie w pełnym zakresie pracy.

Zwróć uwagę kiedy występują objawy

Ważne są punkty skrajne – w warunkach pracy na biegu jałowym mamy minimalny wydatek paliwa – tutaj najłatwiej będzie o wystąpienie zbyt wysokiego ciśnienia z powodu np. przytkanego zaworu regulacyjnego. Z kolei przy dużym obciążeniu niezbędne jest wysokie ciśnienie, które wymaga zarówno sprawnej pompy, zaworu regulacyjnego jak również wtryskiwaczy.

Wiele osób zbyt pochopnie łączy problemy z ciśnieniem ze stanem pompy wysokiego ciśnienia. Trzeba pamiętać, że typowych warunkach wydajność pompy powinna być znacznie większa niż faktyczne zapotrzebowanie. Ponieważ wartość ciśnienia jest regulowana przez elektrozawór, będzie ona w danych warunkach taka sama przy nowej jak i częściowo zużytej pompie. Dopiero przy znacznym niedomaganiu ciśnienie wytwarzane będzie zbyt niskie.

Problemy z rozruchem

W przypadku problemów z rozruchem nie zawsze pomiar za pomocą diagnostyki pokładowej jest zadowalający. Czasem oferowana szybkość próbkowania (ilość pomiarów w jednostce czasu) nie pozwala dokładnie zorientować co się dzieje lub występuje opóźnienie w przesyłaniu danych. W takim przypadku można albo zmierzyć sygnał z czujnika na listwie wtryskowej za pomocą niezależnego miernika bądź oscyloskopu, albo dołączyć do układu zewnętrzny manometr (podłączając go zamiast jednego z wtrysków) i niezależnie zmierzyć ciśnienie.

Niewątpliwą zaletą manometru jest możliwość wykrycia usterki samego czujnika, co nie jest możliwe bez niezależnego pomiaru. Wadą jest stosunkowo wolne działanie i konieczność fizycznej obserwacji wskazówki w trakcie próby rozruchu. Można przyjąć, że minimalne ciśnienie to od 180 do 250 bar w zależności od generacji układu (nowsze układy wymagają wyższych ciśnień).

Objawy w trakcie jazdy

Problemy z ciśnieniem paliwa w czasie jazdy najczęściej objawiają się brakiem mocy po dodaniu gazu bądź nierównomiernością w pracy, opisywaną jako szarpanie silnika. Pamiętajmy, że przyczyną podobnych nieprawidłowości może być wiele i nie muszą być związane z ciśnieniem na listwie wtryskowej. Interesujące możliwości daje tester EDIA-PRO, który pozwala na badanie silnika w trakcie pracy. System wykorzystuje oscyloskopową metodę badania układu, pozwalając w wielu przypadkach na odróżnienie niesprawności pompy wtryskowej od usterki samych wtryskiwaczy.

Dedykowany tester

Urządzenie RPT-5 jest prostym w zastosowaniu testerem do niezależnych pomiarów ciśnienia w układzie Common Rail. Dzięki niezależności od diagnostyki pokładowej może być wykorzystany w dowolnych pojazdach wyposażonych w układ zasobnikowy (także benzynowych), ale również w maszynach rolniczych, budowlanych czy agregatach. Podłączenie do czujnika jest bardzo proste – za pomocą adaptera bądź sond igłowych. Tester nie wymaga znajomości układu połączeń. Po włączeniu zapłonu pokaże układ wyprowadzeń i zacznie mierzyć zarówno sygnał z czujnika jak i napięcie zasilania ze sterownika.

A co w przypadku uszkodzonego czujnika? Tester oferuje unikalną funkcjonalność wykorzystania typowego, sprawnego czujnika ciśnienia jako czujnika wzorcowego. Dodatkowy czujnik jest zasilany z testera. Po dołączeniu takiego czujnika do układu (np. za pomocą zaślepionej szyny Common Rail) zyskujemy możliwość porównania wskazań obu czujników na raz. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnej wymiany czujnika.

Urządzenie może zwyczajnie wyświetlać wartości na wyświetlaczu, ale może również rejestrować przebiegi sygnału z czujnika. Dołączona aplikacja dla systemu Android pozwala na ich wygodny odczyt w większej rozdzielczości na ekranie urządzenia mobilnego.

Przyczyny zbyt niskiego ciśnienia

Najczęstszym stwierdzanym problemem jest zbyt niskie ciśnienie paliwa. Poniżej przedstawimy przykładowy schemat postępowania w takim przypadku.

  1. Sprawdź układ zasilania paliwem, zaczynając od samego zbiornika. Skontroluj filtr paliwa, pompę wstępną oraz stan przewodów paliwowych. Zapchany filtr jest częstą i łatwą do usunięcia przyczyną problemów. Sprawdź czy pompa wstępna działa poprawnie (w niektórych układach pracuje tylko przy rozruchu) i podaje wymagane ciśnienie na pompę CR. Nieszczelności mogą być przyczyną zapowietrzania się układu.
  2. Sprawdź przelewy wtryskiwaczy. Uszkodzone wtryskiwacze generujące bardzo duży przelew mogą wręcz uniemożliwić wytworzenie odpowiednio wysokiego ciśnienia w układzie. Ocena przelewu wtryskiwaczy jest prosta i nie wymaga drogiego sprzętu.
  3. Sprawdź elektrozawór regulacji ciśnienia na szynie. Przed sprawdzeniem samej pompy dobrze ocenić działanie zaworu. Może być tak, że silnik nie startuje z powodu zbyt niskiego ciśnienia, a zawór w tym czasie puszcza paliwo na przelew.
  4. Sprawdź obwody zaworów pompy oraz czujnika ciśnienia paliwa.
  5. W ostatniej kolejności decydujemy się sprawdzić pompę wysokiego ciśnienia poprzez jej badanie na stole probierczym.

Przyczyny zbyt wysokiego ciśnienia

Choć tego typu problemy występują rzadziej, zbyt wysokie ciśnienie także bywa problemem. Dobrze jest w porę wykryć usterkę ponieważ nadmierne ciśnienie może doprowadzić do przyspieszonego zużycia lub uszkodzenia komponentów systemu wtryskowego.

  1. Najczęstszą przyczyną problemu jest zawór regulacji ciśnienia paliwa. Zdarza się, że zanieczyszczenia doprowadzają do przytykania się zaworu co prowadzi do nadmiernego wzrostu ciśnienia. Zacinający się zawór regulacyjny może objawiać się także falowaniem ciśnienia w trakcie pracy.
  2. Sprawdź czujnik ciśnienia paliwa. W przypadku problemów z czujnikiem bądź jego obwodem może zostać zgłoszony błąd sygnalizujący wysokie ciśnienie.

Polecane

12.06.2024
Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 2
Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 2 Szum wokół nas Dziś urządzenia...
28.05.2024
Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 1
Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 1 Jeśli czegoś nie widać to …...
16.05.2024
Jak znaleźć dobrego mechanika samochodowego
Jak znaleźć dobrego mechanika samochodowego Znalezienie dobrego mechanika jest kluczowe dla utrzym...
25.04.2024
Akumulator – nie wystarczy wymienić, trzeba zaprogramować – część 2.
Akumulator – nie wystarczy wymienić, trzeba zaprogramować – część 2. Jak to było n...
17.04.2024
Serwis i ozonowanie klimatyzacji w samochodzie
Serwis i ozonowanie klimatyzacji w samochodzie Serwisowanie klimatyzacji samochodowej zaleca się wy...
03.04.2024
Akumulator – nie wystarczy go wymienić, trzeba go zaprogramować – część 1.
Akumulator – nie wystarczy go wymienić, trzeba go zaprogramować – część 1. W tym ar...
20.02.2024
Testowanie nastawników turbiny – przewodnik po aktualizacjach testerów DTE
Testowanie nastawników turbiny – przewodnik po aktualizacjach testerów DTE Jeszcze do niedaw...
24.01.2024
Multimetr czy oscyloskop… A może QST-5?
Multimetr czy oscyloskop… A może QST-5? Obecnie dla mechaników samochodowych, precyzyjna dia...

Dlaczego my?

Ponad 25 lat doświadczenia
Ponad 25 letnie doświadczenie w branży automotive daje nam pozycję Eksperta, który wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej. Naszą największa dumą są setki zadowolonych klientów oraz liczne nagrody branżowe.
Innowacje w każdym warsztacie
Wspieramy warsztaty samochodowe w rozwoju poprzez edukację i szkolenia, dzięki którym przełamujemy bariery w podejmowaniu pracy z nowoczesnym sprzętem do diagnostyki samochodowej
Zawsze blisko klienta
Nasze wartości inspirują nas do tworzenia urządzeń, które kreują nową rzeczywistość warsztatową, dając mechanikom poczucie bezpieczeństwa, możliwość rozwoju zawodowego, samodzielność i podnoszenie zysków.

Multimetr czy oscyloskop… A może QST-5?

Obecnie dla mechaników samochodowych, precyzyjna diagnoza usterek pojazdów jest kluczowa dla skutecznej naprawy. Warto zastanowić się nad wyborem narzędzia, które umożliwi szybkie i dokładne badanie układów elektrycznych i elektronicznych w samochodach.

W artykule tym przyjrzymy się popularnym narzędziom stosowanym w diagnostyce – multimetrowi i oscyloskopowi, a także pokażemy, jak przyspieszyć pracę wykorzystując specjalizowany sprzęt do testowania czujników.

Dobry multimetr w warsztacie

Przy wyborze sprzętu dedykowanego do warsztatu samochodowego, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych cech i funkcji, które mogą znacząco ułatwić pracę przy diagnostyce samochodowej:

  • Zakresy pomiarowe i dokładność. Większość dostępnych multimetrów posiada zakresy napięcia oraz prądu w zupełności wystarczające do wykonywania pomiarów układów elektrycznych w pojazdach. Podobnie podstawowe parametry dokładności nie muszą być wygórowane 0,5% to poziom zadowalający w warsztacie. Przydatna może okazać się wyższa rozdzielczość – szczególnie cenne okażą multimetry pokazujące setne części Oma na zakresie rezystancji. Rozdzielczość zwykle wyrażana jest jako liczba cyfr wyniku bądź maksymalna liczba w jakiej odczytujemy mierzone wartości.
  • Funkcje specjalistyczne. Warto poszukać miernika z funkcjami dedykowanymi dla diagnostyki samochodowej, takimi jak pomiar częstotliwości czy wypełnienie sygnału PWM. Funkcja ta pozwoli nam sensownie sprawdzić sterowanie elementów wykonawczych takich jak nastawniki czy zawory.
  • Odporność na warunki pracy: Multimetr powinien być solidny i odporny na warunki panujące w warsztacie samochodowym, takie jak wstrząsy, kurz, smary czy wilgoć.
  • Bezpieczeństwo. Warto wybrać miernik renomowanej firmy, posiadający odpowiednie zabezpieczenia na wszystkich zakresach prądowych. Kwestie bezpieczeństwa nabierają szczególnego znaczenia przy pracy z napędami hybrydowymi i elektrycznymi.

multimetr w warsztacie

Dobre multimetry oferują możliwość wykonywania rozmaitych pomiarów. Warto korzystać z funkcji dedykowanych motoryzacji.

Do czego przyda się oscyloskop cyfrowy

Oscyloskop cyfrowy, jak na przykład oscyloskop Scope DT, to niezastąpione narzędzie diagnostyczne w warsztacie samochodowym, umożliwiające dokładną analizę sygnałów elektrycznych w pojazdach. Wybierając oscyloskop do warsztatu warto sprawdzić jakie napięcie wejściowe akceptuje, także czy posiada odpowiednie sondy i dostępne akcesoria takie jak cęgi prądowe. W przypadku oscyloskopu dokładność pomiarów napięcia wcale nie jest głównym czynnikiem charakteryzującym sprzęt.

Jedni preferują przystawki oscyloskopowe dołączane do komputera za pomocą złącza USB, inni wybiorą samodzielne urządzenia, które wyświetlają przebiegi na własnym ekranie. Istnieją zarówno oscyloskopy stołowe, wymagające do pracy zasilania z sieci, jak również urządzenia przenośne, zasilane z wbudowanego akumulatora. Dwa kanały pozwalają wykonać typowe a także bardziej zaawansowane pomiary.

Odkryj potęgę precyzyjnych pomiarów z nowoczesnym oscyloskopem warsztatowym! Ten zaawansowany sprzęt pomiarowy oferuje niezrównane możliwości analizy sygnałów elektronicznych. Na zdjęciu widać innowacyjny oscyloskop warsztatowy z ekranem o wysokiej rozdzielczości, umożliwiający precyzyjną diagnostykę fal i szczegółową analizę parametrów elektrycznych. Doskonały dla profesjonalistów pracujących w branży elektroniki. Poznaj wszystkie funkcje tego oscyloskopu warsztatowego już teraz!

Oscyloskop to przyrząd pomiarowy, który rejestruje i prezentuje sygnał w czasie. Jego częstotliwość próbkowania znacznie przekracza możliwości typowych mierników.

Częstotliwość próbkowania w przypadku motoryzacji nie jest najważniejsza (chyba, że zamierzamy diagnozować szybkie magistrale jak FlexRay czy MOST). Niektóre oscyloskopy wyróżniają kanały izolowane bądź różnicowe, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo pomiarów i minimalizują ryzyko uszkodzenia komponentów.

Inne specjalistyczne funkcje takie jak analiza protokołów komunikacyjnych znajdą zastosowanie tylko, gdy użytkownik potrafi je wykorzystać. Dobre oscyloskopy to te, które będziemy regularnie używać. Ważniejsze od pamięci lub ilości przebiegów na sekundę okazują się przejrzyste interfejsy i wygodne w użyciu oprogramowanie.

Jakie przewagi daje praca z oscyloskopem:

  • Analiza sygnałów w czasie rzeczywistym: Oscyloskop pozwala na obserwację zmian napięcia w czasie rzeczywistym, co jest niezastąpione przy diagnozowaniu skomplikowanych problemów elektrycznych
  • Badanie sygnałów cyfrowych i analogowych: Dzięki możliwości analizy zarówno sygnałów cyfrowych, jak i analogowych, oscyloskop umożliwia kompleksową diagnostykę w nowoczesnych pojazdach.
  • Detekcja zakłóceń i nietypowych zjawisk: Oscyloskop pozwala na wykrycie nietypowych zjawisk, takich jak impulsy napięcia, fluktuacje czy zakłócenia, które mogą być trudne do wykrycia za pomocą zwykłego multimetru.

Co to jest QST-5 i do czego służy?

Tester czujników QST-5 jest narzędziem diagnostycznym służącym do testowania różnych typów czujników wykorzystywanych w motoryzacji. Tester obsługuje wiele rodzajów popularnych czujników stosowanych w pojazdach. QST-5 może być używany zarówno w pojeździe, jak i poza nim, ponieważ zapewnia własne zasilanie dla badanych czujników. Przyrząd posiada kabel, który kończą trzy przewody z końcówkami umożliwiającymi podłączenie do czujnika.

Odkryj efektywność testera czujników! Zaawansowane narzędzie do precyzyjnych pomiarów czujników w motoryzacji. Idealne dla diagnostyki czujników w profesjonalnych zastosowaniach w warsztacie samochodowym.

QST-5 pozwoli przetestować wiele popularnych czujników, oferując także dodatkowe funkcje pomiarów rezystancji, pojemności czy indukcyjności.

 

Przykłady praktyczne

Nowoczesne pojazdy są wyposażone w złożone systemy elektryczne i elektroniczne, które odpowiadają za kontrolę niemal każdego aspektu funkcjonowania samochodu – od zarządzania silnikiem i bezpieczeństwa po komfort i wydajność.

Kluczową rolę w tych systemach odgrywają czujniki, które są oczami i uszami komputerów pojazdów, ciągle monitorując i dostarczając danych o stanie różnych komponentów i systemów. Zobaczymy, jakie konkretnie możliwości mają rozważane urządzenia przy badaniu konkretnych elementów.

Czujnik temperatury

  • Multimetr – zmierzymy rezystancję czujnika i napięcie wyjściowe w trakcie pracy.
  • Oscyloskop – uzyskamy napięcie na czujniku w trakcie pracy, tak jak w przypadku multimetru. Wykres napięcia jest na tyle wolny, że musimy wybrać skalę czasu rzędu co najmniej 10 minut na działkę by zobaczyć dynamikę zmian.
  • QST-5 – otrzymamy rezystancję czujnika (podobnie jak w przypadku multimetru), a po wybraniu skali (dla typowych czujników) także wartość temperatury z czujnika.

Odkryj efektywne testowanie z nowoczesnym testerem czujników QST-5! Zaawansowane narzędzie do precyzyjnej diagnostyki czujników w warsztacie. Idealne dla profesjonalistów. Poznaj możliwości tego testera już teraz!

Czujnik temperatury sprawdzimy także multimetrem czy oscyloskopem. Na ekranie QST-5 odczytamy rezystancję jak i mierzone temperatury.

 

Czujnik ABS

  • Multimetr – nie powinniśmy podłączać multimetru do aktywnych czujników ABS.
  • Oscyloskop – uwidocznimy przebieg sygnału impulsów czujnika – możemy zwrócić uwagę na równomierność generowanych impulsów. Po odpowiedniej konfiguracji możemy odczytać takie parametry jak częstotliwość i inne parametry sygnału.
  • QST-5 – uzyskamy informację o poziomach prądu płynącego przez czujnik. Odczytamy również chwilową wartość częstotliwości sygnału, a także w łatwy sposób policzymy impulsy w trakcie obrotu kołem. Równomierność generowanych impulsów możemy pośrednio ocenić obserwując miganie kontrolki LED

Czujnik wału korbowego (pasywny)

  • Multimetr – zmierzymy rezystancję czujnika.
  • Oscyloskop – zobaczymy przebieg napięcia wyjściowego w trakcie pracy. Zmierzymy amplitudę, częstotliwość i ocenimy równomierność kształtu. Wizualnie wykryjemy problemy takie jak uszkodzone zęby na kole impulsatora bądź jego „bicie” względem czujnika.
  • QST-5 – zmierzymy rezystancję i indukcyjność czujnika. W trakcie pracy (kręcenie rozrusznikiem przy odłączonym sterowniku) odczytamy amplitudę oraz częstotliwość sygnału. Tester powinien wskazać liczbę impulsów (zębów) na kole impulsatora.

Czujnik wałka rozrządu

  • Multimetr – nie powinniśmy podłączać multimetru do aktywnych czujników położenia wałka rozrządu.
  • Oscyloskop – zobaczymy przebieg napięcia wyjściowego w trakcie pracy. Przy pomocy oscyloskopu zmierzymy amplitudę, częstotliwość i ocenimy równomierność kształtu.
  • QST-5 – ustalimy układ wyprowadzeń i prąd pobierany przez czujnik. W trakcie pracy (kręcenie rozrusznikiem przy odłączonym sterowniku) zmierzymy częstotliwość sygnału. Wizualnie dioda LED pozwoli ocenić obecność i równomierność impulsów.

Porównanie

Na podstawie przytoczonych przykładów poniżej pokażemy, jak poszczególne urządzenia sprawdzają się w diagnostyce czujników. Choć jest to tylko fragment zagadnień warsztatowych, reprezentuje ważną część diagnostyki i pokazuje do czego w praktyce będziemy używać sprzętu.

Multimetr

+ Uniwersalność: mierzenie napięcia, prądu i rezystancji.

+ Prostota obsługi i łatwa dostępność.

– Multimetry są mniej skuteczne w analizie złożonych sygnałów, jakie często generują czujniki w pojazdach.

Oscyloskop

+ Zaawansowana diagnostyka: Pozwala obserwować faktyczne przebiegi sygnałów w czasie, co jest istotne przy diagnozowaniu skomplikowanych problemów elektrycznych.

– Wymaga większych nakładów (wyższa cena) oraz dodatkowego zaangażowania związanego z nabyciem wiedzy.

Tester QST-5

+ Prostota użytkowania: zaprojektowany z myślą o warsztacie, ma interfejs użytkownika przyjazny dla mechaników.

+ Często nie wymaga wiedzy na temat układu połączeń testowanych elementów.

+ Dostarcza szczegółowe informacje na temat parametrów pracy typowych czujników oraz pozwala na ich ocenę również poza pojazdem

Podsumowanie

Dla mechanika samochodowego bez zaawansowanego szkolenia z zakresu elektryki i elektroniki, QST-5 może okazać się najprostszym w użyciu narzędziem. Jest dedykowany do konkretnego zastosowania – diagnostyki czujników – i posiada w tym zakresie wiele ułatwień.

Multimetr jest bardziej uniwersalny, ale ma wiele ograniczeń, podczas gdy oscyloskop warsztatowy w diagnostyce pojazdów oferuje zdecydowanie największe możliwości diagnostyczne. Ale jednocześnie jest najbardziej wymagający w obsłudze.

Mechanicy wyposażeni w odpowiednie narzędzia, takie jak tester QST-5, są w stanie szybko i skutecznie diagnozować i naprawiać usterki związane z pracą czujników, zapewniając kompleksową i profesjonalną usługę serwisową.

2024 DeltaTech Electronics. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Skip to content