0

Jak sprawdzić czujnik z protokołem SENT?

11.07.2023

Choć od pojawienia się w popularnych modelach nowego standardu czujników minęło już kilka lat, ich istnienie nie przebiło się do szerszej świadomości, a typowy mechanik nie wie o nich prawie nic. W poniższym materiale pokażemy jak działa standard SENT i jak sobie radzić z nowymi czujnikami.

Małe, lecz istotne

Czujniki stanowią istotny element silników, dostarczając sterownikowi rozmaitych informacji o stanie pracy jednostki napędowej. Aby sterownik silnika ECU mógł odebrać informację, musi być ona zakodowana w zrozumiały dla niego sposób, analogowo bądź w postaci cyfrowej.

Wiele czujników takich jak czujniki ciśnienia (np. MAP, DPF) lub położenia (np. przepustnicy, EGR czy zmiennej geometrii) wykorzystuje sygnał analogowy w postaci napięcia z zakresu 0-5V do przekazywania danych. Aby wykorzystać taki sygnał w sterowniku, musi on zostać wcześniej przetworzony przez przetwornik analogowo/cyfrowy.

Do przesyłania danych z czujników stosuje się także sygnały w postaci cyfrowej, przyjmujące wyłącznie stan niski i wysoki. Informacja może być przekazywana w postaci częstotliwości, współczynnika wypełnienia bądź protokołów komunikacyjnych takich jak CAN, LIN czy właśnie SENT.

Jak działa SENT

Protokół SENT (Single Edge Nibble Transmission) zdefiniowany przez SAE J2716 został stworzony jako cyfrowy zamiennik sygnałów analogowych. Dane są przesyłane jednokierunkowo za pomocą pojedynczej linii. Do czujnika prowadzą trzy przewody (masa, linia zasilania 5V oraz sygnał). W obudowie czujnika znajdziemy kompletny układ mierzący dany parametr i kodujący go w standardzie.

W porównaniu do czujników analogowych uzyskano sposoby sprawdzenia poprawności sygnału, zgłaszanie usterek czy przesyłania przez czujnik więcej niż jednego parametru. Protokół SENT jest najczęściej wykorzystywany w przypadku czujników ciśnienia MAP, przepływomierzy MAF, czujników położenia przepustnicy czy zmiennej geometrii.

Prawidłowy przebieg sygnału

Jeśli podłączymy oscyloskop to zobaczymy przebieg jak na ilustracji. Dane transmitowane są w postaci impulsów różnej szerokości kodujących po 4 bity na raz. Ostatnia porcja danych stanowi kod CRC obliczany na podstawie poprzednich danych, co sprawia, że protokół jest odporny na pojedyncze błędy. Pojedynczy dłuższy impuls synchronizacyjny zapewnia rozpoznanie początku ramki.

Przebieg oscyloskopowy czujnika SENT.

Przebieg oscyloskopowy czujnika SENT.

Załącznik do normy SAE J2716 zawiera kilka sugerowanych schematów kodowania wartości w standardzie SENT pozwalających przesłać w każdej ramce jedną lub dwie wartości, typowo z rozdzielczością 12 bit. Oznacza to, że czujnik przesyła do sterownika konkretna liczbę z przedziału 0 – 4095 (przy 12 bitach), która jest od razu wykorzystywana do przeliczeń np. na wartość ciśnienia czy położenia.

Aby zobaczyć co przesyła czujnik będzie potrzebne posiadanie oscyloskopu z funkcją dekodowania protokołu SENT. Sama obecność poprawnej ramki nie świadczy o poprawności działania – uszkodzony czujnik może transmitować błędne dane – np. stale te same.

Sprawdzamy czujnik SENT bez oscyloskopu

Wielu mechaników nie czuje się pewnie w zakresie pomiarów oscyloskopowych, ale używa multimetru do sprawdzenia zasilania sygnału z czujnika analogowego. Testując czujnik SENT możemy postąpić podobnie. Posługując się testerem czujników QST-5 możemy łatwo sprawdzić czujnik z protokołem SENT. Co więcej, nie musimy znać jego układu wyprowadzeń ani nawet wiedzieć, że mamy do czynienia właśnie z takim czujnikiem. Z pomocą przychodzi sam tester, który dzięki mechanizmowi automatycznego wykrywania zrobi to za nas. Wystarczy wcisnąć OK by zobaczyć czy czujnik działa obserwując zmianę wskazań.

Przykład testu MAP sensora z protokołem SENT dzięki testerowi QST-5.

Przykład testu MAP sensora z protokołem SENT dzięki testerowi QST-5.

 

Aby nie zaprzątać sobie głowy szczegółami tester pozwala po prostu wybrać jeden z popularnych wariantów kodowania i uzyskać jedną lub dwie wartości mierzone w zależności od wariantu. Na przykład sprawdzając czujnik MAP możemy wykorzystać pompkę podciśnieniową, zwracając uwagę na zmieniającą się wartość z czujnika w zależności od ciśnienia.

Testujemy sterowniki turbosprężarek

W nowszych modelach turbosprężarek często wykorzystywane są czujniki z protokołem SENT. Aby przetestować sterownik który zawiera taki czujnik będziemy potrzebować testera który prawidłowo obsłuży taki czujnik. Korzystając z testerów VNTT-PRO czy TP-TACT bez trudu przetestujemy nowe modele sterowników wyposażonych w nowe czujniki. Sprawdzimy również samodzielny czujnik (tzw. gruszkę) w przypadku zmiennej geometrii sterowanej podciśnieniowo. Jeśli Twój tester nie obsługuje tych czujników to pobierz bezpłatną aktualizację która to umożliwi.

Tester TP-TACT i VNTT-PRO bez problemu poradzi sobie z protokołem SENT

Tester TP-TACT i VNTT-PRO bez problemu poradzi sobie z protokołem SENT

Polecane

11.07.2023
Jak sprawdzić czujnik z protokołem SENT?
Choć od pojawienia się w popularnych modelach nowego standardu czujników minęło już kilka lat,...
04.04.2023
Diagnostyka układu klimatyzacji – przydatne narzędzia
Wiosna to czas kiedy tradycyjnie kierowcy przypominają sobie o układzie klimatyzacji i koniecznoś...
07.02.2023
Jak sprawdzić MAP sensor z QST-5?
Czujniki MAP należą do podstawowych czujników jakie od lat są obecne w pojazdach. W poniższym t...
01.12.2022
Jak sprawdzić ciśnienie w Common Rail?
Istnieją różne metody pomiaru ciśnienia paliwa w układzie Common Rail. W poniższym tekście pr...
11.10.2022
Jak sprawdzić czujnik temperatury spalin
Jak sprawdzić czujnik temperatury spalin Choć ukryte przed wzrokiem, czujniki temperatury spalin (...
08.09.2022
Sposób na drogie naprawy diesla
Swoją popularność wśród polskich kierowców silniki diesla zawdzięczają przede wszystkim niż...
16.08.2022
Miękkie hybrydy w warsztacie
Miękkie hybrydy (ang. Mild Hybrid Electric Vehicle – MHEV) to jedno z najtańszych i najprost...
21.07.2022
Ekologia w warsztacie samochodowym
Wielu osobom rozwiązania ekologiczne w branży warsztatowej kojarzą się głównie z mnożącymi s...
30.06.2022
Jak zarobić na akumulatorach w warsztacie
Mimo iż warsztat mechaniczny coraz częściej jest miejscem wymiany akumulatora, nadal wielu klient...
07.06.2022
Sprawdzanie cewki wtryskiwacza multimetrem i SIT-12
Dla wielu osób stwierdzenie że pomiary wykonywane różnymi przyrządami mogą dać wyniki różni...
19.05.2022
Testujemy alternator sterowany ECU
Zadaniem alternatora jest produkcja energii elektrycznej w samochodzie z napędem spalinowym. Stanow...
21.04.2022
Sprawdzanie diesla przed zakupem
Wybór auta używanego to skomplikowane zagadnienie, obejmujące zarówno osobiste preferencje, moż...
22.03.2022
Kody błędów samochodowych jak odczytać i interpretować
Kody błędów (DTC – Diagnostic Trouble Code) to określony równolegle przez normy SAE J2012...
01.03.2022
Czujniki ABS – rodzaje i diagnostyka uszkodzeń
Czujniki prędkości obrotowej kół są ważnym elementem niezbędnym do działania systemów takic...
08.02.2022
Czujnik położenia przepustnicy – działanie i diagnostyka
Przepustnica stanowi kluczowy element poprzez który kierowca steruje silnikiem benzynowym. Jest typ...

Dlaczego my?

Ponad 25 lat doświadczenia
Ponad 25 letnie doświadczenie w branży automotive daje nam pozycję Eksperta, który wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej. Naszą największa dumą są setki zadowolonych klientów oraz liczne nagrody branżowe.
Innowacje w każdym warsztacie
Wspieramy warsztaty samochodowe w rozwoju poprzez edukację i szkolenia, dzięki którym przełamujemy bariery w podejmowaniu pracy z nowoczesnym sprzętem do diagnostyki samochodowej
Zawsze blisko klienta
Nasze wartości inspirują nas do tworzenia urządzeń, które kreują nową rzeczywistość warsztatową, dając mechanikom poczucie bezpieczeństwa, możliwość rozwoju zawodowego, samodzielność i podnoszenie zysków.

O firmie

DeltaTech Electronics to polski producent i ekspert w branży automotive, który na bazie ponad 25 lat doświadczenia wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej.
To, co nadaje rytm naszej pracy, to wsłuchiwanie się w potrzeby klientów oraz śledzenie aktualnych problemów, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe. Owocem tego jest oferta skrojona idealnie „na miarę” ich oczekiwań.

Cały cykl życia produktów od momentu projektowania rozwiązań, poprzez produkcję, kontrolę jakości i opiekę posprzedażową odbywa się w Firmie. Jakość tego procesu dokumentują liczne nagrody branżowe.
Naszą dumą jest szybkie wsparcie techniczne, polska jakość oraz setki zadowolonych klientów. Firma współpracuje z kluczowymi dystrybutorami w branży motoryzacyjnej.

Czytaj więcej

2021 - 2023 DeltaTech Electronics All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykorzystujemy pliki cookie, aby personalizować treści i reklamy, oferować funkcje mediów społecznościowych oraz analizować nasz ruch. Udostępniamy również informacje o Twoim korzystaniu z naszej strony naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklamy i analiz.
View more
Accept