Choć od pojawienia się w popularnych modelach nowego standardu czujników minęło już kilka lat, ich istnienie nie przebiło się do szerszej świadomości, a typowy mechanik nie wie o nich prawie nic. W poniższym materiale pokażemy jak działa standard SENT i jak sobie radzić z nowymi czujnikami.
Czujniki stanowią istotny element silników, dostarczając sterownikowi rozmaitych informacji o stanie pracy jednostki napędowej. Aby sterownik silnika ECU mógł odebrać informację, musi być ona zakodowana w zrozumiały dla niego sposób, analogowo bądź w postaci cyfrowej.
Wiele czujników takich jak czujniki ciśnienia (np. MAP, DPF) lub położenia (np. przepustnicy, EGR czy zmiennej geometrii) wykorzystuje sygnał analogowy w postaci napięcia z zakresu 0-5V do przekazywania danych. Aby wykorzystać taki sygnał w sterowniku, musi on zostać wcześniej przetworzony przez przetwornik analogowo/cyfrowy.
Do przesyłania danych z czujników stosuje się także sygnały w postaci cyfrowej, przyjmujące wyłącznie stan niski i wysoki. Informacja może być przekazywana w postaci częstotliwości, współczynnika wypełnienia bądź protokołów komunikacyjnych takich jak CAN, LIN czy właśnie SENT.
Protokół SENT (Single Edge Nibble Transmission) zdefiniowany przez SAE J2716 został stworzony jako cyfrowy zamiennik sygnałów analogowych. Dane są przesyłane jednokierunkowo za pomocą pojedynczej linii. Do czujnika prowadzą trzy przewody (masa, linia zasilania 5V oraz sygnał). W obudowie czujnika znajdziemy kompletny układ mierzący dany parametr i kodujący go w standardzie.
W porównaniu do czujników analogowych uzyskano sposoby sprawdzenia poprawności sygnału, zgłaszanie usterek czy przesyłania przez czujnik więcej niż jednego parametru. Protokół SENT jest najczęściej wykorzystywany w przypadku czujników ciśnienia MAP, przepływomierzy MAF, czujników położenia przepustnicy czy zmiennej geometrii.
Jeśli podłączymy oscyloskop to zobaczymy przebieg jak na ilustracji. Dane transmitowane są w postaci impulsów różnej szerokości kodujących po 4 bity na raz. Ostatnia porcja danych stanowi kod CRC obliczany na podstawie poprzednich danych, co sprawia, że protokół jest odporny na pojedyncze błędy. Pojedynczy dłuższy impuls synchronizacyjny zapewnia rozpoznanie początku ramki.
Załącznik do normy SAE J2716 zawiera kilka sugerowanych schematów kodowania wartości w standardzie SENT pozwalających przesłać w każdej ramce jedną lub dwie wartości, typowo z rozdzielczością 12 bit. Oznacza to, że czujnik przesyła do sterownika konkretna liczbę z przedziału 0 – 4095 (przy 12 bitach), która jest od razu wykorzystywana do przeliczeń np. na wartość ciśnienia czy położenia.
Aby zobaczyć co przesyła czujnik będzie potrzebne posiadanie oscyloskopu z funkcją dekodowania protokołu SENT. Sama obecność poprawnej ramki nie świadczy o poprawności działania – uszkodzony czujnik może transmitować błędne dane – np. stale te same.
Wielu mechaników nie czuje się pewnie w zakresie pomiarów oscyloskopowych, ale używa multimetru do sprawdzenia zasilania sygnału z czujnika analogowego. Testując czujnik SENT możemy postąpić podobnie. Posługując się testerem czujników QST-5 możemy łatwo sprawdzić czujnik z protokołem SENT. Co więcej, nie musimy znać jego układu wyprowadzeń ani nawet wiedzieć, że mamy do czynienia właśnie z takim czujnikiem. Z pomocą przychodzi sam tester, który dzięki mechanizmowi automatycznego wykrywania zrobi to za nas. Wystarczy wcisnąć OK by zobaczyć czy czujnik działa obserwując zmianę wskazań.
Aby nie zaprzątać sobie głowy szczegółami tester pozwala po prostu wybrać jeden z popularnych wariantów kodowania i uzyskać jedną lub dwie wartości mierzone w zależności od wariantu. Na przykład sprawdzając czujnik MAP możemy wykorzystać pompkę podciśnieniową, zwracając uwagę na zmieniającą się wartość z czujnika w zależności od ciśnienia.
W nowszych modelach turbosprężarek często wykorzystywane są czujniki z protokołem SENT. Aby przetestować sterownik który zawiera taki czujnik będziemy potrzebować testera który prawidłowo obsłuży taki czujnik. Korzystając z testerów VNTT-PRO czy TP-TACT bez trudu przetestujemy nowe modele sterowników wyposażonych w nowe czujniki. Sprawdzimy również samodzielny czujnik (tzw. gruszkę) w przypadku zmiennej geometrii sterowanej podciśnieniowo. Jeśli Twój tester nie obsługuje tych czujników to pobierz bezpłatną aktualizację która to umożliwi.
DeltaTech Electronics to polski producent i ekspert w branży automotive, który na bazie ponad 25 lat doświadczenia wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej.
To, co nadaje rytm naszej pracy, to wsłuchiwanie się w potrzeby klientów oraz śledzenie aktualnych problemów, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe. Owocem tego jest oferta skrojona idealnie „na miarę” ich oczekiwań.
Cały cykl życia produktów od momentu projektowania rozwiązań, poprzez produkcję, kontrolę jakości i opiekę posprzedażową odbywa się w Firmie. Jakość tego procesu dokumentują liczne nagrody branżowe.
Naszą dumą jest szybkie wsparcie techniczne, polska jakość oraz setki zadowolonych klientów. Firma współpracuje z kluczowymi dystrybutorami w branży motoryzacyjnej.