Większość warsztatów wciąż opiera się na pomiarze napięcia spoczynkowego lub wykorzystuje tester konduktancyjny do oceny zdolności rozruchowej. Te metody są szybkie, lecz oceniają tylko część kondycji akumulatora. Faktyczną wydajność rozruchową możemy potwierdzić testerem obciążeniowym. Pozostaje jedna niewiadoma: pojemność. Jak zatem sprawdzić pojemność?
W przeciwieństwie do tradycyjnych testerów elektronicznych, które tylko szacują stan akumulatora, do pomiaru pojemności potrzebne jest urządzenie, które faktycznie rozładuje akumulator. Przykładem takiego urządzenia jest Deltabat 30. Tester obsługuje szeroki zakres napięć od 1V do 30V i jest kompatybilny z wszystkimi popularnymi typami akumulatorów: kwasowymi (zalewanymi, EFB, AGM, żelowymi), litowymi (w tym LiFePO₄), NiMH, NiCd, a nawet stanowiącymi nowość na rynku sodowo-jonowymi. Konfigurowalny prąd rozładowania od 0,1 A do 30 A pozwala na dostosowanie parametrów testu w szerokim zakresie.
W przypadku nowoczesnych, skomplikowanych pojazdów dobrze mieć potwierdzenie, że dana bateria faktycznie posiada deklarowaną pojemność, a nie jedynie jej ułamek. Będzie to solidną podstawą do dalszej diagnostyki elektroniki.
Nowym wyzwaniem dla serwisów jest prawidłowa obsługa akumulatorów litowych (LiFePO₄, Li-Ion), które coraz częściej pojawiają się w pojazdach jako baterie rozruchowe. Nie tylko nie są obsługiwane przez wiele testerów konduktancyjnych, ale dodatkowo łatwo ulegają degradacji choćby przez nadmierne rozładowanie. Na rynku pojawiły się również pierwsze akumulatory wykonane w technologii sodowo-jonowej przeznaczone dla motocykli.
Norma dotycząca akumulatorów rozruchowych (PN-EN 50342-1) określa między innymi tzw. pojemność rezerwową (ang. RC – Reserve Capacity) jako czas, przez który akumulator zapewni prąd 25A. Dodatkowo dostarcza przelicznik umożliwiający obliczenie pojemności dwudziestogodzinnej na podstawie takiego testu. Dzięki zaimplementowaniu tego pomiaru w urządzeniu mamy efektywną i relatywnie szybką metodę szacowania pojemności zgodnie z normą europejską.
Tester Deltabat 30 umożliwia również sprawdzenie działania zewnętrznej ładowarki lub prostownika. Urządzenie zarejestruje napięcie i prąd w całym okresie, co pozwoli na ocenę ładowarki. Można również wykorzystać prostownik lub ładowarkę do automatycznego naładowania akumulatora po teście pojemności. W ten sposób minimalizujemy czas w którym akumulator jest rozładowany.
W erze powszechnej cyfryzacji, gromadzenie i archiwizacja danych serwisowych przestają powoli być opcją – stają się koniecznością. Dzięki dostępowi do bazy danych wyników praca z klientem staje się łatwiejsza – możemy bez trudu odnaleźć historyczne wyniki danego akumulatora czy pojazdu, co ma bardzo duże znaczenie w przypadku problemów czy reklamacji. Wskazując na poważne niedoładowanie akumulatora podczas kolejnych przeglądów wskażemy na przyczynę skróconej żywotności.
Przykładem nowoczesnego oprogramowania przeznaczonego do gromadzenia wyników pomiarów jest Battery Service Integrator (BSI). Jest to nowa, bezpłatna aplikacja, która zbiera raporty z różnych urządzeń produkcji DTE, w tym znanego DBT-12+. Wspólna baza danych jest szyfrowana, a dostęp do programu może zostać ograniczony hasłem co zapewnia bezpieczeństwo danych klientów. Przyjazny interfejs BSI oraz demonstracyjna baza danych pozwalają użytkownikowi zapoznać się z typowymi wynikami generowanymi przez poszczególne urządzenia. W ten sposób można bardziej świadomie dokonać wyboru odpowiedniego testera.
A jak gromadzić wyniki z testera obciążeniowego? Są to urządzenia wyposażone najczęściej po prostu w woltomierz. Nowoczesna opornica BLT600S-QR łączy klasyczną metodę testu obciążeniowego z cyfrowym zapisem wyników. Urządzenie rejestruje przebieg napięcia pod obciążeniem do 600 A, a następnie generuje kody QR z danymi pomiaru. Za pomocą dedykowanej aplikacji szybko zaimportujemy dane i wygenerujemy raport unikając błędów związanych z ręcznym przepisywaniem wyników.
Dokładna diagnostyka akumulatorów jest niezbędna, by świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Nowoczesny sprzęt diagnostyczny wraz z odpowiednim oprogramowaniem umożliwia warsztatom szybkie, dokładne i niezawodne testowanie akumulatorów. Wybierając sprzęt do testowania akumulatorów, warto uwzględnić nie tylko cenę, ale również funkcjonalność, możliwość integracji z istniejącymi systemami oraz wsparcie techniczne producenta.
DeltaTech Electronics to polski producent i ekspert w branży automotive, który na bazie ponad 25 lat doświadczenia wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej.
To, co nadaje rytm naszej pracy, to wsłuchiwanie się w potrzeby klientów oraz śledzenie aktualnych problemów, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe. Owocem tego jest oferta skrojona idealnie „na miarę” ich oczekiwań.
Cały cykl życia produktów od momentu projektowania rozwiązań, poprzez produkcję, kontrolę jakości i opiekę posprzedażową odbywa się w Firmie. Jakość tego procesu dokumentują liczne nagrody branżowe.
Naszą dumą jest szybkie wsparcie techniczne, polska jakość oraz setki zadowolonych klientów. Firma współpracuje z kluczowymi dystrybutorami w branży motoryzacyjnej.