0

Jak sprawdzić wtryskiwacze common rail

08.12.2021

Jak sprawdzić wtryskiwacze common rail

Technologia wtrysku bezpośredniego jako jedyna zdołała sprostać rosnącym wymaganiom odnośnie emisji. Precyzyjne dawkowanie paliwa z szyny common przez elektronicznie sterowane wtryskiwacze zdominowało zarówno silniki Diesla jak i jednostki benzynowe. Co jednak jeśli wtryskiwacz jest uszkodzony? W poniższym materiale przyjrzymy dostępnym metodom diagnostyki wtrysków w pojazdach z silnikami diesla.

Objawy usterek wtryskiwaczy

Najpierw przyjrzymy się objawom które powinny skierować użytkownika samochodu do serwisu celem diagnostyki wtryskiwaczy. Podstawowym objawem usterki układu wtryskowego jest niewłaściwa praca silnika. Objawem może być utrudniony rozruch silnika, nierówna praca silnika na biegu jałowym lub w konkretnych warunkach pracy (np. na ciepłym lub zimnym silniku, przy określonych obrotach), głośna praca wtryskiwaczy, utrata mocy, nadmierne dymienie.

Uszkodzony wtryskiwacz niewłaściwie dawkuje olej napędowy do komory spalania powodując negatywne skutki dla takie jak nadmierne gromadzenie się nagaru czy zapychanie filtra DPF. Jazda z uszkodzonym wtryskiem może nadwyrężać silnik także mechanicznie prowadząc do przedwczesnego zużycia innych jego elementów.

Znaczenie diagnostyki

Do serwisu powinniśmy się udać także jeśli wystąpił błąd objawiający zapaleniem się kontrolki silnika. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze tak się dzieje. Diagnostyka wtryskiwaczy nie jest prosta ponieważ wiele elementów wpływa na siebie wzajemnie i często ten sam objaw może mieć wiele różnych przyczyn.

Przykładowo problem z uruchomieniem silnika może dotyczyć niewystarczającej wydajności pompy wysokiego ciśnienia, ale przyczyną mogą być też uszkodzone wtryskiwacze. Może się też okazać, że źródłem problemu jest, np. zapchany filtr paliwa, niesprawna pompa wstępna, niewłaściwe paliwo, zbyt niskie napięcie podczas rozruchu (słaby akumulator lub usterka rozrusznika), a także uszkodzenie jednego z czujników. Dobry diagnosta skutecznie wykluczy inne przyczyny przed badaniem podzespołów wtrysku.

Wiele osób zastanawia się na ile można zdiagnozować wtryski domowym sposobem i choć nie ma zbyt wielu metod dostępnych w tych warunkach, ale pewne pomiary możemy wykonać na naszym samochodzie bez specjalistycznego sprzętu.

Test przelewu

Takim domowym sposobem (stosowanym także przez mechaników) jest badanie przelewu wtryskiwaczy. Wtryskiwacz w trakcie pracy pewną ilość pobranego z szyny common rail paliwa nie kieruje do cylindra, a wypływa ona tzw. przelewem i wraca do zbiornika. Jest to uboczny skutek pracy wtryskiwacza, który wbrew pozorm stanowi dość złożony mechanizm.

Aby wykonać taki pomiar musimy podłączyć wyjścia przelewów do niewielkich zbiorniczków pozwalających porównać ilość paliwa. Po kilku minutach oceniamy uzyskane wyniki dla poszczególnych wtrysków. Lejące wtryski powinny wyraźnie wyróżniać się nadmiernym przelewem na tle innych.

Testuj w układzie

Spotykając się z mechanikiem możemy zwykle liczyć na odczyt kodów błędów oraz badanie organoleptyczne. Tutaj bardzo wiele zależy od doświadczenia. Serwisant oceni jak silnik pracuje, wychwyci charakterystyczne klekotanie wtryskiwaczy, odczyta parametry związane z pracą wtryskiwaczy, takie jak ciśnienie czy korekty wtryskiwaczy. W przypadku wtrysków common rail diagnostyka ma bardzo duże znaczenie ponieważ koszty wymiany podzespołów wtrysku są znaczne i sięgają tysięcy złotych. Samo wyjęcie wtryskiwaczy związane jest z pewnym ryzykiem ich uszkodzenia.

To co wyróżnia dobrego diagnostę to umiejętność łączenia różnych metod. Istnieją dodatkowe, bezpieczne sposoby diagnostyki. Przykładem takiego rozwiązania jest pomiar za pomocą testera EDIA-PRO, który pomoże niezależnie ocenić pracę silnika. To innowacyjne rozwiązanie pozwala na obserwację parametrów pracujących wtryskiwaczy common rail takich jak spadek ciśnienia wywołany wtryskiem czy równomierność pracy silnika. Badanie odbywa się bezinwazyjnie i jest szybkie. Posługując się takim narzędziem przekonamy się który wtrysk stuka, a wykonując dodatkowo pomiar ciśnienia sprężania poznamy także ogólny stan jednostki napędowej.

Zanim zdecydujemy się wyjąć wtryskiwacze do sprawdzenia można także sprawdzić je od strony elektrycznej. Testerem, który pozwoli sprawdzić wtryski od strony elektrycznej jest SIT-12. W niektórych przypadkach to wystarczy by zakwalifikować wtrysk do wymiany bądź uznać czy przyczyna usterki leży po stronie wtryskiwacza czy okablowania albo sterownika.

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail

Podstawową metodą testowania wtryskiwaczy jest ich demontaż i poddanie badaniu na stole probierczym. Takie badanie nie tylko pozwala jednoznacznie stwierdzić uszkodzenie wtryskiwaczy, ale jest także metodą na potwierdzenie skuteczności regeneracji wtryskiwaczy.

W przypadku silników diesla wiele z wtryskiwaczy nadaje się do naprawy. Specjalizowane serwisy dokładnie oceniają stan wtryskiwaczy, zużyte elementy, np. końcówki wtrysków, są wymieniane. W ten sposób uszkodzone lub zużyte wtryskiwacze common rail są przywracane do sprawności , pozwalając na ich dalszą eksploatację. Do wtryskiwacza dołączana jest aktualna ocena w postaci raportu z testu. Taki wtryskiwacz po zamontowaniu w aucie ma działać jak nowy. Dobrze przeprowadzona regeneracja wtryskiwaczy to oszczędność dla klienta i środowiska.

Wtryskiwacze benzynowe GDI/FSI

Choć technologie wtrysku bezpośredniego benzyny działają analogicznie do tych stosowanych w silnikach diesla to oferta regeneracji wtryskiwaczy jest mniejsza. Awarie wtryskiwaczy zdarzają się rzadziej. W diagnostyce wtryskiwaczy benzynowych ważne jest uwzględnienie, że podobne objawy jak uszkodzony wtrysk, będzie dawać usterka cewki bądź świecy zapłonowej. Dlatego wtryski powinny być brane pod uwagę jako ostatnie.

 

Autor: Inżynier Produktu Piotr Libuszowski

Polecane

11.07.2023
Jak sprawdzić czujnik z protokołem SENT?
Choć od pojawienia się w popularnych modelach nowego standardu czujników minęło już kilka lat,...
04.04.2023
Diagnostyka układu klimatyzacji – przydatne narzędzia
Wiosna to czas kiedy tradycyjnie kierowcy przypominają sobie o układzie klimatyzacji i koniecznoś...
07.02.2023
Jak sprawdzić MAP sensor z QST-5?
Czujniki MAP należą do podstawowych czujników jakie od lat są obecne w pojazdach. W poniższym t...
01.12.2022
Jak sprawdzić ciśnienie w Common Rail?
Istnieją różne metody pomiaru ciśnienia paliwa w układzie Common Rail. W poniższym tekście pr...
11.10.2022
Jak sprawdzić czujnik temperatury spalin
Jak sprawdzić czujnik temperatury spalin Choć ukryte przed wzrokiem, czujniki temperatury spalin (...
08.09.2022
Sposób na drogie naprawy diesla
Swoją popularność wśród polskich kierowców silniki diesla zawdzięczają przede wszystkim niż...
16.08.2022
Miękkie hybrydy w warsztacie
Miękkie hybrydy (ang. Mild Hybrid Electric Vehicle – MHEV) to jedno z najtańszych i najprost...
21.07.2022
Ekologia w warsztacie samochodowym
Wielu osobom rozwiązania ekologiczne w branży warsztatowej kojarzą się głównie z mnożącymi s...
30.06.2022
Jak zarobić na akumulatorach w warsztacie
Mimo iż warsztat mechaniczny coraz częściej jest miejscem wymiany akumulatora, nadal wielu klient...
07.06.2022
Sprawdzanie cewki wtryskiwacza multimetrem i SIT-12
Dla wielu osób stwierdzenie że pomiary wykonywane różnymi przyrządami mogą dać wyniki różni...
19.05.2022
Testujemy alternator sterowany ECU
Zadaniem alternatora jest produkcja energii elektrycznej w samochodzie z napędem spalinowym. Stanow...
21.04.2022
Sprawdzanie diesla przed zakupem
Wybór auta używanego to skomplikowane zagadnienie, obejmujące zarówno osobiste preferencje, moż...
22.03.2022
Kody błędów samochodowych jak odczytać i interpretować
Kody błędów (DTC – Diagnostic Trouble Code) to określony równolegle przez normy SAE J2012...
01.03.2022
Czujniki ABS – rodzaje i diagnostyka uszkodzeń
Czujniki prędkości obrotowej kół są ważnym elementem niezbędnym do działania systemów takic...
08.02.2022
Czujnik położenia przepustnicy – działanie i diagnostyka
Przepustnica stanowi kluczowy element poprzez który kierowca steruje silnikiem benzynowym. Jest typ...

Dlaczego my?

Ponad 25 lat doświadczenia
Ponad 25 letnie doświadczenie w branży automotive daje nam pozycję Eksperta, który wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej. Naszą największa dumą są setki zadowolonych klientów oraz liczne nagrody branżowe.
Innowacje w każdym warsztacie
Wspieramy warsztaty samochodowe w rozwoju poprzez edukację i szkolenia, dzięki którym przełamujemy bariery w podejmowaniu pracy z nowoczesnym sprzętem do diagnostyki samochodowej
Zawsze blisko klienta
Nasze wartości inspirują nas do tworzenia urządzeń, które kreują nową rzeczywistość warsztatową, dając mechanikom poczucie bezpieczeństwa, możliwość rozwoju zawodowego, samodzielność i podnoszenie zysków.

O firmie

DeltaTech Electronics to polski producent i ekspert w branży automotive, który na bazie ponad 25 lat doświadczenia wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej.
To, co nadaje rytm naszej pracy, to wsłuchiwanie się w potrzeby klientów oraz śledzenie aktualnych problemów, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe. Owocem tego jest oferta skrojona idealnie „na miarę” ich oczekiwań.

Cały cykl życia produktów od momentu projektowania rozwiązań, poprzez produkcję, kontrolę jakości i opiekę posprzedażową odbywa się w Firmie. Jakość tego procesu dokumentują liczne nagrody branżowe.
Naszą dumą jest szybkie wsparcie techniczne, polska jakość oraz setki zadowolonych klientów. Firma współpracuje z kluczowymi dystrybutorami w branży motoryzacyjnej.

Czytaj więcej

2021 - 2023 DeltaTech Electronics All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykorzystujemy pliki cookie, aby personalizować treści i reklamy, oferować funkcje mediów społecznościowych oraz analizować nasz ruch. Udostępniamy również informacje o Twoim korzystaniu z naszej strony naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklamy i analiz.
View more
Accept