Mimo iż warsztat mechaniczny coraz częściej jest miejscem wymiany akumulatora, nadal wielu klientów wymienia je samodzielnie lub w punktach sprzedaży detalicznej akumulatorów. W poniższym tekście pokażemy jak wykorzystać potencjał jaki daje zastosowanie odpowiedniego podejścia i narzędzi, a przez to więcej zarobić na sprzedaży akumulatorów i usługach powiązanych.
Mimo zaawansowania nowoczesnych pojazdów, klasyczny akumulator kwasowo-ołowiowy jest nadal w użyciu. Niezależnie od usprawnień, jego żywotność jest ograniczona i po pewnym okresie wymaga wymiany. Zwykle pierwszym objawem jest problem z rozruchem. Zjawisko nasila się z nadejściem mrozów, które tradycyjnie zapewniają sprzedawcom klientów . Dzięki dostępności narzędzi do testowania standardem jest, że klient otrzymuje akumulator którego stan jest potwierdzony wydrukiem z testera.
Mimo, iż samodzielna wymiana baterii, szczególnie w starszych samochodach jest jak najbardziej możliwa, nowsze konstrukcje często wymagają dodatkowych czynności serwisowych, np. wywołania odpowiedniej procedury w testerze diagnostycznym lub podtrzymania napięcia w trakcie wymiany. Klienci powoli przekonują się do korzyści z wymiany w warsztacie. Wiele osób dla wygody zawsze powierza takie kwestie fachowcom. Kierowcy zostawiają stary akumulator, serwisant doradza w kwestii wyboru nowego, a wizytę kończy darmowy test akumulatora.
Nierzadko wymiana akumulatora nie rozwiązuje problemu, a klient po niecałym roku wraca do punktu sprzedaży z reklamacją. Zwykle okazuje się, że akumulator uległ przedwczesnemu zużyciu na skutek niewłaściwego ładowania lub obciążania zbyt dużym prądem. Sytuacji takich można uniknąć jeśli test akumulatora uzupełnimy o ocenę układu ładowania i rozruchu.
Mimo tego, iż wiele testerów pozwala sprawdzić rozruch i ładowanie, niestety takie testy nie są często wykonywane. A szkoda, bo to doskonała okazja by wykryć problemy w obrębie rozrusznika i alternatora, które mogły przyspieszyć zużycie akumulatora. Robiąc taki test w warsztacie można od razu umówić się na serwis alternatora czy rozrusznika. Jeśli okażą się sprawne, a mimo to akumulator jest niedoładowany, problem może być nadmierny prąd spoczynkowy. Tutaj także nieoceniona będzie pomoc serwisanta.
Wybierając tester dobrze nie sugerować się jedynie ceną, ale zwrócić uwagę na potencjał marketingowy jaki daje. Wybierając urządzenie DBT-12+ zyskujemy możliwość uzyskania raportu w formacie A4, uzupełnionego o przebiegi napięcia. Wygląda to bardziej profesjonalnie niż „paragony” drukowane przez popularne testery i jest doskonałym punktem wyjścia do rozmowy z klientem. Jeśli mamy oferować płatne usługi związane z dokładnym sprawdzeniem stanu auta taki wydruk będzie niezbędny. Na wydruku jest miejsce na dane Twojego warsztatu, ułatwi to kontakt w przyszłości.
Mimo, iż wymiana akumulatora w warsztacie nie należy do drogich procedur, a marża na akumulatorach nie jest oszałamiająca, warto wywrzeć pozytywne wrażenie, które zostanie z klientem na dłużej. W przypadku warsztatu zwiększanie sprzedaży akumulatorów nie jest celem samym w sobie. Takie działania budują świadomość profesjonalizmu. Zwiększamy zaufanie do naszego warsztatu, które przeciętnie jest dość niskie. Mając perspektywę większych wydatków klient chętniej powierzy auto serwisowi który wcześniej pokazał się od dobrej strony. Względna łatwość wymiany akumulatora powoduje, że ta czynność nadaje się do promocji firmy.
Testuj akumulator rutynowo klientom swojego warsztatu, informując ich o wyniku i ewentualnej zbliżającej się konieczności wymiany. Montując nowy akumulator pamiętaj o wykonaniu dokładnego testu rozruchu i ładownia z dołączonym wydrukiem. Oferuj taką usługę odpłatnie klientom, którzy nie decydują się na wymianę baterii. Zachęcaj zadowolonych klientów do skorzystania z innych usług serwisowych, takich jak serwis klimatyzacji lub choćby kontrola i uzupełnienie płynów eksploatacyjnych. Aby przyciągnąć klientów na wymianę baterii zastosuj element zewnętrzny oznakowania w formie baneru „Akumulatory”. Zaproś klienta który skorzystał ze swoich usług na kontrolny test po pewnym czasie (bezpłatny i potwierdzony wydrukiem) – jest szansa, że znów pojawi się w warsztacie.
Zwróć uwagę jak przyjmujesz klienta, pokaż mu raport z testera i omów wyniki. Wymieniając akumulator oczyść klemy, użyj odkurzacza do oczyszczenia miejsca montażu. Większość klientów zwróci uwagę na takie detale ponieważ nie są to częste praktyki. Pamiętaj, że w większości popularnych samochodów wymiana akumulatora zajmuje kilka minut, a może pozostawić bardzo pozytywne skojarzenia z Twoim warsztatem.
Sprzedaż akumulatorów to dodatkowy sposób na zwiększenie obrotów i jednocześnie świetny sposób na wyróżnienie się z tłumu przy odrobinie zaangażowania. Różnica pomiędzy ceną zakupu, a sprzedaży akumulatorów klientowi nie powinna być jedynym mechanizmem zarabiania. Jest to okazja na sprzedaż dodatkowych usług, związanych ze oceną stanu instalacji elektrycznej w pojeździe i innych. Chodzi o zwiększenie świadomości kierowców w zakresie diagnostyki instalacji elektrycznej pojazdów.
Autor: Inżynier Produktu Piotr Libuszowski
DeltaTech Electronics to polski producent i ekspert w branży automotive, który na bazie ponad 25 lat doświadczenia wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej.
To, co nadaje rytm naszej pracy, to wsłuchiwanie się w potrzeby klientów oraz śledzenie aktualnych problemów, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe. Owocem tego jest oferta skrojona idealnie „na miarę” ich oczekiwań.
Cały cykl życia produktów od momentu projektowania rozwiązań, poprzez produkcję, kontrolę jakości i opiekę posprzedażową odbywa się w Firmie. Jakość tego procesu dokumentują liczne nagrody branżowe.
Naszą dumą jest szybkie wsparcie techniczne, polska jakość oraz setki zadowolonych klientów. Firma współpracuje z kluczowymi dystrybutorami w branży motoryzacyjnej.