Kiedyś oscyloskop był urządzeniem specjalistycznym dla wąskiej grupy elektroników. Były to czasy kiedy jedynym urządzeniem elektronicznym w samochodzie było radio. Dziś elektronika znalazła zastosowanie w praktycznie każdej części pojazdu. Powoduje to, że oscyloskop staje się coraz bardziej potrzebnym narzędziem w każdym warsztacie.
Oscyloskop umożliwia pomiar napięcia, a wartości prezentuje w formie wykresów (przebiegów) zwykle w czasie rzeczywistym. Potrafi mierzyć znacznie szybciej niż multimetry – tysiące, a nawet miliony razy na sekundę. Oscyloskop nie pozwala na pomiar rezystancji czy pomiar pojemności kondensatorów, nie zmierzy nawet natężenia prądu (bez cęg). Tutaj sprawdzą się inne urządzenia (oscyloskop z multimetrem to skopometr).
Czy oscyloskop jest rzeczywiście tak trudnym do wykorzystania jak się wydaje? Czy wymaga jakiejś znacznej wiedzy z zakresu elektroniki ogólnej? Okazuje się, że mechanicy nie mają się czego bać. Diagnostyka za pomocą oscyloskopu wydaje się trudniejsza niż odczytanie kodów błędów testerem podłączonym do złącza diagnostycznego, jednak pomiar dostarcza konkretnych wskazówek, które przyspieszają naprawę.
Fachowcy wiedzą, że odczytanie kodu błędu o nieprawidłowym sygnale z jakiegoś czujnika nie daje pewności, że jest on wadliwy. Chcąc choćby sprawdzić ciągłość obwodu multimetrem trzeba znać układ połączeń. Podłączając się oscyloskopem do obwodu czujnika sprawdzamy co się dzieje – możemy potwierdzić obecność sygnału, przy okazji zweryfikować zasilanie czujnika. Oczywiście to od naszego doświadczenia będzie zależało jak wiele informacji uzyskamy.
To jedno z najczęstszych pytań klientów, którzy przeglądając oferty urządzeń zastanawiają się jakich funkcji powinni szukać w oscyloskopie dla motoryzacji. Okazuje się, że możliwości pomiarowe w zasadzie każdego oscyloskopu dostępnego na rynku pozwolą na wykorzystanie go w diagnostyce samochodowej. Od pewnych cech produktu będzie jednak zależało, do wykonywania jakich pomiarów będzie się nadawał i jak wpłynie to na szybkość pracy.
Głównym parametrem są pasmo i częstotliwość próbkowania. Pomiary warsztatowe wcale nie wymagają wyśrubowanych parametrów, sygnały które zwykle nas interesują w motoryzacji są znacznie wolniejsze niż te które spotkamy w obwodach komputerów. Podobnie jest jeśli chodzi o inne funkcje czy parametry oscyloskopu, wiele z nich jest pomocnych dla elektroników, ale nie przydadzą się w typowym warsztacie samochodowym.
Dostępne oferty produktów obejmują te współpracujące z komputerem bądź takie, które prezentują rejestrowane przebiegi na własnym wyświetlaczu. Te pierwsze zwykle łączą się z laptopem przez przewód USB, te drugie mogą działać samodzielnie, a dodatkowy sprzęt nie jest potrzebny.
Do wielu pomiarów wystarczy jeden kanał, jednak warto zainwestować w urządzenie o minimum dwóch kanałach, ponieważ poszerzy to zakres zastosowań. Dwa kanały są niezbędne np. przy pomiarach synchronizacji czujników wałka rozrządu oraz wału korbowego.
Wybierając oscyloskop wielokanałowy należy zwrócić uwagę na wejścia – typowy oscyloskop ma połączone masy złącz BNC. Podłączając kolejną sondę oscyloskopową możemy przez nieuwagę zewrzeć jakiś obwód przez masę sondy. Przed skutkami zwarć chronią wejścia izolowane bądź różnicowe, jednak zwykle oferują je oscyloskopy z górnej półki.
Oscyloskop powstał specjalnie z myślą o jego zastosowaniu w warsztacie. Wyposażony w cztery kanały i duży 7 calowy ekran, pozwoli na przeprowadzenie zaawansowanych pomiarów. Z drugiej strony jego obsługa nie jest skomplikowana. Przejrzysty układ funkcji oraz proste menu sprawia, że posługiwanie się nim jest intuicyjne.
Model pochodzi od krajowego producenta dlatego zarówno interfejs urządzenia, jak i wszelkie materiały na jego temat będą zawsze dostępne w języku polskim. Połączenie dwóch kanałów izolowanych i dwóch różnicowych chroni oscyloskop, jego posiadacza, jak i testowane pojazdy przed możliwością zwarcia przy podłączaniu przyrządu.
Zwykle początkujący nie wiedzą jakie parametry pracy ustawić aby zobaczyć przebieg na ekranie. W trybie diagnoskopu nie trzeba podawać podstawy czasu ani wzmocnienia – po wybraniu pozycji z listy podzespołów urządzenie samo je dobierze. Pomiar poprzedza wyświetlona instrukcja podłączenia – dołączamy wskazane kanały wpinając końcówkę sondy we dany przewód.
Każda pozycja menu to także kilka stron wbudowanej w urządzenie treści dotyczącej działania i testowania komponentu wraz z przykładowymi przebiegami. Instrukcja obsługi oscyloskopu jest również dostępna w urządzeniu.
Urządzenie w ciągu kilku sekund od włączenia jest gotowe do pracy. Pojemna pamięć pozwoli zapisać tysiące przebiegów. Scope DT działa samodzielnie, ale umożliwia prostą wymianę danych z komputerem bądź smartfonem. Zamiast kabla USB łączność zapewnia sieć WiFi. Interfejs webowy pozwala odczytać dane z oscyloskopu na dowolnym urządzeniu podłączonym do tej samej sieci bezprzewodowej niezależnie od systemu operacyjnego. Dzięki zdalnej aktualizacji oprogramowanie pobierane jest automatycznie od producenta.
Dobry oscyloskop to taki, który będzie pracował dla warsztatu. Nawet najbardziej zaawansowane urządzenie nie pomoże naprawić samochodu jeśli będzie leżeć na półce. Scope DT jest w stanie obsłużyć przeciętny mechanik, a pracę można zacząć w każdej chwili. Zacznij przygodę z oscyloskopem już dziś aby oswoić elektronikę samochodową. Skorzystaj z oferty DTE, aby uczynić Twój warsztat bardziej konkurencyjnym.
DeltaTech Electronics to polski producent i ekspert w branży automotive, który na bazie ponad 25 lat doświadczenia wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej.
To, co nadaje rytm naszej pracy, to wsłuchiwanie się w potrzeby klientów oraz śledzenie aktualnych problemów, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe. Owocem tego jest oferta skrojona idealnie „na miarę” ich oczekiwań.
Cały cykl życia produktów od momentu projektowania rozwiązań, poprzez produkcję, kontrolę jakości i opiekę posprzedażową odbywa się w Firmie. Jakość tego procesu dokumentują liczne nagrody branżowe.
Naszą dumą jest szybkie wsparcie techniczne, polska jakość oraz setki zadowolonych klientów. Firma współpracuje z kluczowymi dystrybutorami w branży motoryzacyjnej.