0

Oscyloskop warsztatowy w diagnostyce pojazdów

01.12.2021

Oscyloskop warsztatowy w diagnostyce pojazdów

Kiedyś oscyloskop był urządzeniem specjalistycznym dla wąskiej grupy elektroników. Były to czasy kiedy jedynym urządzeniem elektronicznym w samochodzie było radio. Dziś elektronika znalazła zastosowanie w praktycznie każdej części pojazdu. Powoduje to, że oscyloskop staje się coraz bardziej potrzebnym narzędziem w każdym warsztacie.

Czym jest oscyloskop?

Oscyloskop umożliwia pomiar napięcia, a wartości prezentuje w formie wykresów (przebiegów) zwykle w czasie rzeczywistym. Potrafi mierzyć znacznie szybciej niż multimetry – tysiące, a nawet miliony razy na sekundę. Oscyloskop nie pozwala na pomiar rezystancji czy pomiar pojemności kondensatorów, nie zmierzy nawet natężenia prądu (bez cęg). Tutaj sprawdzą się inne urządzenia (oscyloskop z multimetrem to skopometr).

 

Obsługa oscyloskopu przez mechaników

Czy oscyloskop jest rzeczywiście tak trudnym do wykorzystania jak się wydaje? Czy wymaga jakiejś znacznej wiedzy z zakresu elektroniki ogólnej? Okazuje się, że mechanicy nie mają się czego bać. Diagnostyka za pomocą oscyloskopu wydaje się trudniejsza niż odczytanie kodów błędów testerem podłączonym do złącza diagnostycznego, jednak pomiar dostarcza konkretnych wskazówek, które przyspieszają naprawę.

Tester diagnostyczny to nie wszystko

Fachowcy wiedzą, że odczytanie kodu błędu o nieprawidłowym sygnale z jakiegoś czujnika nie daje pewności, że jest on wadliwy. Chcąc choćby sprawdzić ciągłość obwodu multimetrem trzeba znać układ połączeń. Podłączając się oscyloskopem do obwodu czujnika sprawdzamy co się dzieje – możemy potwierdzić obecność sygnału, przy okazji zweryfikować zasilanie czujnika. Oczywiście to od naszego doświadczenia będzie zależało jak wiele informacji uzyskamy.

Jaki oscyloskop wybrać?

To jedno z najczęstszych pytań klientów, którzy przeglądając oferty urządzeń zastanawiają się jakich funkcji powinni szukać w oscyloskopie dla motoryzacji. Okazuje się, że możliwości pomiarowe w zasadzie każdego oscyloskopu dostępnego na rynku pozwolą na wykorzystanie go w diagnostyce samochodowej. Od pewnych cech produktu będzie jednak zależało, do wykonywania jakich pomiarów będzie się nadawał i jak wpłynie to na szybkość pracy.

Próbkowanie i pasmo

Głównym parametrem są pasmo i częstotliwość próbkowania. Pomiary warsztatowe wcale nie wymagają wyśrubowanych parametrów, sygnały które zwykle nas interesują w motoryzacji są znacznie wolniejsze niż te które spotkamy w obwodach komputerów. Podobnie jest jeśli chodzi o inne funkcje czy parametry oscyloskopu, wiele z nich jest pomocnych dla elektroników, ale nie przydadzą się w typowym warsztacie samochodowym.

Samodzielny czy z komputerem

Dostępne oferty produktów obejmują te współpracujące z komputerem bądź takie, które prezentują rejestrowane przebiegi na własnym wyświetlaczu. Te pierwsze zwykle łączą się z laptopem przez przewód USB, te drugie mogą działać samodzielnie, a dodatkowy sprzęt nie jest potrzebny.

Liczba kanałów

Do wielu pomiarów wystarczy jeden kanał, jednak warto zainwestować w urządzenie o minimum dwóch kanałach, ponieważ poszerzy to zakres zastosowań. Dwa kanały są niezbędne np. przy pomiarach synchronizacji czujników wałka rozrządu oraz wału korbowego.

Bezpieczeństwo

Wybierając oscyloskop wielokanałowy należy zwrócić uwagę na wejścia – typowy oscyloskop ma połączone masy złącz BNC. Podłączając kolejną sondę oscyloskopową możemy przez nieuwagę zewrzeć jakiś obwód przez masę sondy. Przed skutkami zwarć chronią wejścia izolowane bądź różnicowe, jednak zwykle oferują je oscyloskopy z górnej półki.

Scope DT – Oscyloskop samochodowy

Oscyloskop powstał specjalnie z myślą o jego zastosowaniu w warsztacie. Wyposażony w cztery kanały i duży 7 calowy ekran, pozwoli na przeprowadzenie zaawansowanych pomiarów. Z drugiej strony jego obsługa nie jest skomplikowana. Przejrzysty układ funkcji oraz proste menu sprawia, że posługiwanie się nim jest intuicyjne.

Polski produkt

Model pochodzi od krajowego producenta dlatego zarówno interfejs urządzenia, jak i wszelkie materiały na jego temat będą zawsze dostępne w języku polskim. Połączenie dwóch kanałów izolowanych i dwóch różnicowych chroni oscyloskop, jego posiadacza, jak i testowane pojazdy przed możliwością zwarcia przy podłączaniu przyrządu.

Krok po kroku

Zwykle początkujący nie wiedzą jakie parametry pracy ustawić aby zobaczyć przebieg na ekranie. W trybie diagnoskopu nie trzeba podawać podstawy czasu ani wzmocnienia – po wybraniu pozycji z listy podzespołów urządzenie samo je dobierze. Pomiar poprzedza wyświetlona instrukcja podłączenia – dołączamy wskazane kanały wpinając końcówkę sondy we dany przewód.

Pomoc zawsze dostępna

Każda pozycja menu to także kilka stron wbudowanej w urządzenie treści dotyczącej działania i testowania komponentu wraz z przykładowymi przebiegami. Instrukcja obsługi oscyloskopu jest również dostępna w urządzeniu.

Duże możliwości

Urządzenie w ciągu kilku sekund od włączenia jest gotowe do pracy. Pojemna pamięć pozwoli zapisać tysiące przebiegów. Scope DT działa samodzielnie, ale umożliwia prostą wymianę danych z komputerem bądź smartfonem. Zamiast kabla USB łączność zapewnia sieć WiFi. Interfejs webowy pozwala odczytać dane z oscyloskopu na dowolnym urządzeniu podłączonym do tej samej sieci bezprzewodowej niezależnie od systemu operacyjnego. Dzięki zdalnej aktualizacji oprogramowanie pobierane jest automatycznie od producenta.

Zyskaj przewagę

Dobry oscyloskop to taki, który będzie pracował dla warsztatu. Nawet najbardziej zaawansowane urządzenie nie pomoże naprawić samochodu jeśli będzie leżeć na półce. Scope DT jest w stanie obsłużyć przeciętny mechanik, a pracę można zacząć w każdej chwili. Zacznij przygodę z oscyloskopem już dziś aby oswoić elektronikę samochodową. Skorzystaj z oferty DTE, aby uczynić Twój warsztat bardziej konkurencyjnym.

Polecane

11.07.2023
Jak sprawdzić czujnik z protokołem SENT?
Choć od pojawienia się w popularnych modelach nowego standardu czujników minęło już kilka lat,...
04.04.2023
Diagnostyka układu klimatyzacji – przydatne narzędzia
Wiosna to czas kiedy tradycyjnie kierowcy przypominają sobie o układzie klimatyzacji i koniecznoś...
07.02.2023
Jak sprawdzić MAP sensor z QST-5?
Czujniki MAP należą do podstawowych czujników jakie od lat są obecne w pojazdach. W poniższym t...
01.12.2022
Jak sprawdzić ciśnienie w Common Rail?
Istnieją różne metody pomiaru ciśnienia paliwa w układzie Common Rail. W poniższym tekście pr...
11.10.2022
Jak sprawdzić czujnik temperatury spalin
Jak sprawdzić czujnik temperatury spalin Choć ukryte przed wzrokiem, czujniki temperatury spalin (...
08.09.2022
Sposób na drogie naprawy diesla
Swoją popularność wśród polskich kierowców silniki diesla zawdzięczają przede wszystkim niż...
16.08.2022
Miękkie hybrydy w warsztacie
Miękkie hybrydy (ang. Mild Hybrid Electric Vehicle – MHEV) to jedno z najtańszych i najprost...
21.07.2022
Ekologia w warsztacie samochodowym
Wielu osobom rozwiązania ekologiczne w branży warsztatowej kojarzą się głównie z mnożącymi s...
30.06.2022
Jak zarobić na akumulatorach w warsztacie
Mimo iż warsztat mechaniczny coraz częściej jest miejscem wymiany akumulatora, nadal wielu klient...
07.06.2022
Sprawdzanie cewki wtryskiwacza multimetrem i SIT-12
Dla wielu osób stwierdzenie że pomiary wykonywane różnymi przyrządami mogą dać wyniki różni...
19.05.2022
Testujemy alternator sterowany ECU
Zadaniem alternatora jest produkcja energii elektrycznej w samochodzie z napędem spalinowym. Stanow...
21.04.2022
Sprawdzanie diesla przed zakupem
Wybór auta używanego to skomplikowane zagadnienie, obejmujące zarówno osobiste preferencje, moż...
22.03.2022
Kody błędów samochodowych jak odczytać i interpretować
Kody błędów (DTC – Diagnostic Trouble Code) to określony równolegle przez normy SAE J2012...
01.03.2022
Czujniki ABS – rodzaje i diagnostyka uszkodzeń
Czujniki prędkości obrotowej kół są ważnym elementem niezbędnym do działania systemów takic...
08.02.2022
Czujnik położenia przepustnicy – działanie i diagnostyka
Przepustnica stanowi kluczowy element poprzez który kierowca steruje silnikiem benzynowym. Jest typ...

Dlaczego my?

Ponad 25 lat doświadczenia
Ponad 25 letnie doświadczenie w branży automotive daje nam pozycję Eksperta, który wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej. Naszą największa dumą są setki zadowolonych klientów oraz liczne nagrody branżowe.
Innowacje w każdym warsztacie
Wspieramy warsztaty samochodowe w rozwoju poprzez edukację i szkolenia, dzięki którym przełamujemy bariery w podejmowaniu pracy z nowoczesnym sprzętem do diagnostyki samochodowej
Zawsze blisko klienta
Nasze wartości inspirują nas do tworzenia urządzeń, które kreują nową rzeczywistość warsztatową, dając mechanikom poczucie bezpieczeństwa, możliwość rozwoju zawodowego, samodzielność i podnoszenie zysków.

O firmie

DeltaTech Electronics to polski producent i ekspert w branży automotive, który na bazie ponad 25 lat doświadczenia wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej.
To, co nadaje rytm naszej pracy, to wsłuchiwanie się w potrzeby klientów oraz śledzenie aktualnych problemów, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe. Owocem tego jest oferta skrojona idealnie „na miarę” ich oczekiwań.

Cały cykl życia produktów od momentu projektowania rozwiązań, poprzez produkcję, kontrolę jakości i opiekę posprzedażową odbywa się w Firmie. Jakość tego procesu dokumentują liczne nagrody branżowe.
Naszą dumą jest szybkie wsparcie techniczne, polska jakość oraz setki zadowolonych klientów. Firma współpracuje z kluczowymi dystrybutorami w branży motoryzacyjnej.

Czytaj więcej

2021 - 2023 DeltaTech Electronics All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykorzystujemy pliki cookie, aby personalizować treści i reklamy, oferować funkcje mediów społecznościowych oraz analizować nasz ruch. Udostępniamy również informacje o Twoim korzystaniu z naszej strony naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklamy i analiz.
View more
Accept