Diagnostyka elektroniki pojazdowej staje się coraz bardziej skomplikowana wraz z rosnącą złożonością systemów elektronicznych w nowoczesnych samochodach. Bez wątpienia alternator, będący kluczowym elementem układu elektrycznego pojazdu, odgrywa istotną rolę w utrzymaniu odpowiedniego poziomu napięcia oraz ładowania akumulatora. W tym artykule omówimy metodę diagnostyki tętnień napięcia alternatora za pomocą oscyloskopu, co pozwoli na wykrycie potencjalnych problemów i zapobieganie poważnym awariom.
Alternator to urządzenie przekształcające energię mechaniczną na elektryczną, generujące trójfazowy prąd przemienny (AC), który następnie jest przekształcany na prąd stały (DC) w celu ładowania akumulatora i zasilania systemów elektrycznych pojazdu. Prostowanie prądu odbywa się za pomocą 6-diodowego mostka prostowniczego, który znajdziemy na schemacie poniżej.
Istnieją dwa główne rodzaje alternatorów spotykane w pojazdach:
Jeśli do pomiaru wykorzystamy multimetr, będziemy w stanie wykryć problem z alternatorem o ile napięcie ładowania będzie nieprawidłowe. W niektórych przypadkach średnie napięcie alternatora pozostaje w normie, a nieprawidłowości możemy stwierdzić tylko oceniając przebieg napięcia alternatora.
Nadmierne tętnienie napięcia, czyli inaczej pulsacja napięcia wyjściowego alternatora, mogą być objawem uszkodzenia diod prostowniczych, regulatora napięcia lub innych elementów alternatora. Problemy te mogą skutkować niestabilnym napięciem, co negatywnie wpływa na pracę akumulatora, a także inne podzespoły instalacji elektrycznej.
Regularna diagnostyka tętnień napięcia oscyloskopem pozwala na wczesne wykrycie i naprawę tych usterek, zapobiegając poważniejszym awariom. Alternator pracujący z uszkodzoną diodą lub zwarciem w obrębie uzwojeń może się przegrzewać. W niektórych przypadkach może to zwiększać ryzyko pożaru.
Po uruchomieniu silnika, na ekranie pojawi się przebieg napięcia wyjściowego alternatora. Regularne tętnienia niedużej amplitudzie wskazują na normalną pracę alternatora, podczas gdy nadmierne fluktuacje, zwłaszcza w formie powtarzalnych wzorów mogą sugerować problemy. W dalszej części pokażemy kształt przebiegów prawidłowych oraz dotyczących typowych problemów z alternatorem.
Na prawidłowy przebieg mogą nakładać się zakłócenia, które w większości przypadków pochodzą od innych pracujących podzespołów elektrycznych jak elektrozawory, cewki zapłonowe czy wtryskiwacze. Dlatego tego typu sygnały nie powinny wpływać negatywnie na ocenę przebiegu. Amplituda tętnień pokazanych poniżej wynosi ok. 50 mV.
W zależności od miejsca wystąpienia i charakteru usterki będzie ona miała wpływ na kształt przebiegu. Poniżej pokazano przykłady przebiegów pulsacji jakie może wygenerować niesprawny alternator. Amplituda tych przebiegów jest większa, od 100 do nawet kilkuset mV.
Jeśli nie dysponujemy oscyloskopem bądź nie opanowaliśmy jeszcze umiejętności jego obsługi, jest również inna metoda na zdiagnozowanie alternatora, a także akumulatora i rozrusznika. Tym sposobem jest zaawansowany tester akumulatorów DBT-12+. Urządzenie to oprócz szybkiego i bezpiecznego sprawdzenia akumulatora jest w stanie zarejestrować przebiegi działającego rozrusznika i tętnienia napięcia alternatora. Uzyskamy te same dane jak wykonując test alternatora oscyloskopem. Godnym uwagi jest fakt, że pomiar wykonuje się w pełni automatycznie w trakcie przeprowadzania tzw. testu instalacji czyli testu rozrusznika i obwodu ładowania poprzedzonych testem akumulatora. Mechanik nie musi wykonywać dodatkowych kroków, a interesujące nas przebiegi można zobaczyć w programie komputerowym oraz na wydrukach raportów.
Podsumowując, test tętnień napięcia alternatora za pomocą oscyloskopu jest skuteczną metodą wykrywania usterek systemie elektrycznym pojazdu. Regularne badanie alternatora pozwala na wczesne wykrycie i możliwość naprawy potencjalnych problemów, co zapobiega poważniejszym awariom i zapewnia długotrwałe, niezawodne działanie akumulatora. Zachęcamy do regularnego oceniania przebiegów pulsacji napięcia za pomocą oscyloskopu bądź zaawansowanego testera. Pomiar trwa minuty, a może bardzo przyspieszyć diagnozę.
DeltaTech Electronics to polski producent i ekspert w branży automotive, który na bazie ponad 25 lat doświadczenia wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej.
To, co nadaje rytm naszej pracy, to wsłuchiwanie się w potrzeby klientów oraz śledzenie aktualnych problemów, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe. Owocem tego jest oferta skrojona idealnie „na miarę” ich oczekiwań.
Cały cykl życia produktów od momentu projektowania rozwiązań, poprzez produkcję, kontrolę jakości i opiekę posprzedażową odbywa się w Firmie. Jakość tego procesu dokumentują liczne nagrody branżowe.
Naszą dumą jest szybkie wsparcie techniczne, polska jakość oraz setki zadowolonych klientów. Firma współpracuje z kluczowymi dystrybutorami w branży motoryzacyjnej.