0

Test alternatora oscyloskopem – diagnostyka tętnień napięcia

11.07.2024

Test alternatora oscyloskopem – diagnostyka tętnień napięcia

Diagnostyka elektroniki pojazdowej staje się coraz bardziej skomplikowana wraz z rosnącą złożonością systemów elektronicznych w nowoczesnych samochodach. Bez wątpienia alternator, będący kluczowym elementem układu elektrycznego pojazdu, odgrywa istotną rolę w utrzymaniu odpowiedniego poziomu napięcia oraz ładowania akumulatora. W tym artykule omówimy metodę diagnostyki tętnień napięcia alternatora za pomocą oscyloskopu, co pozwoli na wykrycie potencjalnych problemów i zapobieganie poważnym awariom.

Co to jest alternator?

Alternator to urządzenie przekształcające energię mechaniczną na elektryczną, generujące trójfazowy prąd przemienny (AC), który następnie jest przekształcany na prąd stały (DC) w celu ładowania akumulatora i zasilania systemów elektrycznych pojazdu. Prostowanie prądu odbywa się za pomocą 6-diodowego mostka prostowniczego, który znajdziemy na schemacie poniżej.

Prąd ładowania danego alternatora zależy od jego stanu i obrotów jak i obrotów jakie daje silnik.

Istnieją dwa główne rodzaje alternatorów spotykane w pojazdach:

  1. Alternatory sterowane przez ECU (Sterownik silnika): Są one zintegrowane z systemem zarządzania silnikiem pojazdu, co pozwala na bardziej precyzyjną kontrolę napięcia i wydajności alternatora. ECU monitoruje różne parametry pojazdu i odpowiednio dostosowuje pracę alternatora.
  2. Alternatory niesterowane: Te tradycyjne alternatory działają autonomicznie, regulując napięcie wyjściowe za pomocą wbudowanego regulatora. Choć są mniej zaawansowane niż alternatory sterowane przez ECU, wciąż są szeroko spotykane w wielu pojazdach.

Dlaczego diagnostyka tętnień napięcia jest ważna?

Jeśli do pomiaru wykorzystamy multimetr, będziemy w stanie wykryć problem z alternatorem o ile napięcie ładowania będzie nieprawidłowe. W niektórych przypadkach średnie napięcie alternatora pozostaje w normie, a nieprawidłowości możemy stwierdzić tylko oceniając przebieg napięcia alternatora.

Nadmierne tętnienie napięcia, czyli inaczej pulsacja napięcia wyjściowego alternatora, mogą być objawem uszkodzenia diod prostowniczych, regulatora napięcia lub innych elementów alternatora. Problemy te mogą skutkować niestabilnym napięciem, co negatywnie wpływa na pracę akumulatora, a także inne podzespoły instalacji elektrycznej.

Regularna diagnostyka tętnień napięcia oscyloskopem pozwala na wczesne wykrycie i naprawę tych usterek, zapobiegając poważniejszym awariom. Alternator pracujący z uszkodzoną diodą lub zwarciem w obrębie uzwojeń może się przegrzewać. W niektórych przypadkach może to zwiększać ryzyko pożaru.

Procedura testowania alternatora oscyloskopem

Podłączenie oscyloskopu

  • Sondę oscyloskopu podłączamy do wyjścia alternatora, do terminala napięcia wyjściowego lub do zacisków akumulatora. Należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo w trakcie pomiarów, ze względu na będące w ruchu elementy napędu. Pomiar wykonujemy przy włączonym silniku i na wolnych obrotach. Dla większej czytelności przebiegów dobrze jest zwiększyć pobór prądu na przykład przez włączenie świateł lub dmuchawy nawiewu.
Scope DT to świetny oscyloskop, który umożliwia pomiar sygnałów podzespołów samochodu. Zawiera pomoc ze wzorcowymi oscylogramami dla wielu pozdzespołów.

Konfiguracja oscyloskopu:

  • Konfiguracja kanału. Wejście kanału powinno działać w trybie AC czyli rejestracji składowej zmiennej.
  • Ustawienia czułości. Konfiguracja czułości oscyloskopu zależy od spodziewanego poziomu napięcia. Zazwyczaj oscyloskop ustawiamy na czułość w granicach ok. 50 mV na działkę.
  • Wybór podstawy czasu. Aby dokładnie przeanalizować sygnał, podstawa czasu powinna wynosić ok. 2 ms/działkę (ok. 20 ms przebiegu widocznego jednocześnie na ekranie).

Interpretacja wyników

Po uruchomieniu silnika, na ekranie pojawi się przebieg napięcia wyjściowego alternatora. Regularne tętnienia niedużej amplitudzie wskazują na normalną pracę alternatora, podczas gdy nadmierne fluktuacje, zwłaszcza w formie powtarzalnych wzorów mogą sugerować problemy. W dalszej części pokażemy kształt przebiegów prawidłowych oraz dotyczących typowych problemów z alternatorem.

Na prawidłowy przebieg mogą nakładać się zakłócenia, które w większości przypadków pochodzą od innych pracujących podzespołów elektrycznych jak elektrozawory, cewki zapłonowe czy wtryskiwacze. Dlatego tego typu sygnały nie powinny wpływać negatywnie na ocenę przebiegu. Amplituda tętnień pokazanych poniżej wynosi ok. 50 mV.

1: Prawidłowy przebieg tętnienia alternatora pozbawiony zakłóceń. 2-4: Prawidłowe sygnały z nałożonymi zakłóceniami od innych elementów instalacji pojazdu.
1: Prawidłowy przebieg tętnienia alternatora pozbawiony zakłóceń. 2-4: Prawidłowe sygnały z nałożonymi zakłóceniami od innych elementów instalacji pojazdu.

Wadliwie działający alternator

W zależności od miejsca wystąpienia i charakteru usterki będzie ona miała wpływ na kształt przebiegu. Poniżej pokazano przykłady przebiegów pulsacji jakie może wygenerować niesprawny alternator. Amplituda tych przebiegów jest większa, od 100 do nawet kilkuset mV.

1: Przerwa w diodzie prostowniczej. 2: Zwarcie w diodzie prostowniczej. 3: Zwarcie w diodzie wzbudzenia. 4. Zwarcie między uzwojeniami stojana.
1: Przerwa w diodzie prostowniczej. 2: Zwarcie w diodzie prostowniczej. 3: Zwarcie w diodzie wzbudzenia. 4. Zwarcie między uzwojeniami stojana.

Alternatywa dla oscyloskopu

Jeśli nie dysponujemy oscyloskopem bądź nie opanowaliśmy jeszcze umiejętności jego obsługi, jest również inna metoda na zdiagnozowanie alternatora, a także akumulatora i rozrusznika. Tym sposobem jest zaawansowany tester akumulatorów DBT-12+. Urządzenie to oprócz szybkiego i bezpiecznego sprawdzenia akumulatora jest w stanie zarejestrować przebiegi działającego rozrusznika i tętnienia napięcia alternatora. Uzyskamy te same dane jak wykonując test alternatora oscyloskopem. Godnym uwagi jest fakt, że pomiar wykonuje się w pełni automatycznie w trakcie przeprowadzania tzw. testu instalacji czyli testu rozrusznika i obwodu ładowania poprzedzonych testem akumulatora. Mechanik nie musi wykonywać dodatkowych kroków, a interesujące nas przebiegi można zobaczyć w programie komputerowym oraz na wydrukach raportów.

Tester DBT-12+ generuje przebiegi przydatne do analizy działania układu ładowania zastępując oscyloskop. Zdiagnozujemy także rozrusznik samochodu.

Podsumowanie

Podsumowując, test tętnień napięcia alternatora za pomocą oscyloskopu jest skuteczną metodą wykrywania usterek systemie elektrycznym pojazdu. Regularne badanie alternatora pozwala na wczesne wykrycie i możliwość naprawy potencjalnych problemów, co zapobiega poważniejszym awariom i zapewnia długotrwałe, niezawodne działanie akumulatora. Zachęcamy do regularnego oceniania przebiegów pulsacji napięcia za pomocą oscyloskopu bądź zaawansowanego testera. Pomiar trwa minuty, a może bardzo przyspieszyć diagnozę.

Polecane

11.07.2024
Test alternatora oscyloskopem – diagnostyka tętnień napięcia
Test alternatora oscyloskopem – diagnostyka tętnień napięcia Diagnostyka elektroniki pojazd...
27.06.2024
Kalibracja aktuatorów turbosprężarek – przewodnik po aktualizacjach DTE
Kalibracja aktuatorów turbosprężarek – przewodnik po aktualizacjach DTE W ostatnich latach...
12.06.2024
Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 2
Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 2 Szum wokół nas Dziś urządzenia...
28.05.2024
Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 1
Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 1 Jeśli czegoś nie widać to …...
16.05.2024
Jak znaleźć dobrego mechanika samochodowego
Jak znaleźć dobrego mechanika samochodowego Znalezienie dobrego mechanika jest kluczowe dla utrzym...
25.04.2024
Akumulator – nie wystarczy wymienić, trzeba zaprogramować – część 2.
Akumulator – nie wystarczy wymienić, trzeba zaprogramować – część 2. Jak to było n...
17.04.2024
Serwis i ozonowanie klimatyzacji w samochodzie
Serwis i ozonowanie klimatyzacji w samochodzie Serwisowanie klimatyzacji samochodowej zaleca się wy...
03.04.2024
Akumulator – nie wystarczy go wymienić, trzeba go zaprogramować – część 1.
Akumulator – nie wystarczy go wymienić, trzeba go zaprogramować – część 1. W tym ar...

Dlaczego my?

Ponad 25 lat doświadczenia
Ponad 25 letnie doświadczenie w branży automotive daje nam pozycję Eksperta, który wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej. Naszą największa dumą są setki zadowolonych klientów oraz liczne nagrody branżowe.
Innowacje w każdym warsztacie
Wspieramy warsztaty samochodowe w rozwoju poprzez edukację i szkolenia, dzięki którym przełamujemy bariery w podejmowaniu pracy z nowoczesnym sprzętem do diagnostyki samochodowej
Zawsze blisko klienta
Nasze wartości inspirują nas do tworzenia urządzeń, które kreują nową rzeczywistość warsztatową, dając mechanikom poczucie bezpieczeństwa, możliwość rozwoju zawodowego, samodzielność i podnoszenie zysków.

O firmie

DeltaTech Electronics to polski producent i ekspert w branży automotive, który na bazie ponad 25 lat doświadczenia wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej.
To, co nadaje rytm naszej pracy, to wsłuchiwanie się w potrzeby klientów oraz śledzenie aktualnych problemów, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe. Owocem tego jest oferta skrojona idealnie „na miarę” ich oczekiwań.

Cały cykl życia produktów od momentu projektowania rozwiązań, poprzez produkcję, kontrolę jakości i opiekę posprzedażową odbywa się w Firmie. Jakość tego procesu dokumentują liczne nagrody branżowe.
Naszą dumą jest szybkie wsparcie techniczne, polska jakość oraz setki zadowolonych klientów. Firma współpracuje z kluczowymi dystrybutorami w branży motoryzacyjnej.

Czytaj więcej

2024 DeltaTech Electronics. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Skip to content