0

Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 1

28.05.2024

Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 1

Jeśli czegoś nie widać to …

nie znaczy, że nie istnieje. To stwierdzenie oczywiście dotyczyć może wielu aspektów ale tym razem dotyczyć będzie fal elektromagnetycznych. Ich działania na ogół nie widać bezpośrednio. Niemniej z wszelkimi formami oddziaływania fal na urządzenia spotkał się każdy z nas. Pierwszy przykład to burze i wyładowania atmosferyczne. Niekiedy bliska burza powoduje, że oglądanie telewizji jest przerywane zanikiem sygnału albo dziwnymi artefaktami na obrazie. Podobnie jest z radiem. Tutaj jednak problemy z odbiorem są mniejsze i mają postać trzasków. Wielu starszych użytkowników posiadających w swoim fiacie 126p radio Safari dowiadywało się o nadchodzącej burzy właśnie podczas słuchania audycji. I wcale nie były to komunikaty meteorologiczne… W pierwszym z dwóch artykułów omówimy jaką rolę odgrywają zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji.

Zakłócenia a normy

Jest to zagadnienie istniejące od dawna ale nie od początku uregulowane prawnie. Wynikało to z tego, że zakłócenia elektromagnetyczne na początku rozwoju motoryzacji były związane z zapłonem iskrowym. I tak naprawdę przez wiele lat nie były problemem. W tym miejscu warto rozróżnić, że auto może być źródłem ale też odbiornikiem zakłócenia. Początkowo bardzo wiele układów, które miał na wyposażeniu pojazd było konstrukcjami elektromechanicznymi. Jak choćby aparaty zapłonowe, przekaźnikowe kontrolery prądnic itd. Te układy emitowały dużo zakłóceń które nie oddziaływały na inne pojazdy ale zaczęły być uciążliwe dla słuchaczy radia.

I właśnie wytwarzanie zakłóceń które przeszkadzają (są odbierane) stało się jedną z ważniejszych przyczyn pochylenia się przez różne organizacje nad tym tematem. To za ich przyczyną pierwszym krokiem było np. wprowadzenie kabli zapłonowych w metalowym oplocie czy fajek do świec stanowiących ekranowanie. Pozwalało to na znaczną redukcję wytwarzanych zakłóceń. Podobnie producenci zaczęli dodawanie w samochodzie tzw. kondensatora przeciwzakłóceniowego (zwanego też kondensatorem cewki zapłonowej, aparatu zapłonowego). Było to kolejnym ważnym krokiem z walce z zakłóceniami. Właśnie często awaria tego kondensatora powodowała, że słuchacz radia słyszał w radiu charakterystyczne trzaski. A za oknem mógł dojrzeć mknący motocykl którego właściciel niczego niestety nie był świadomy. Z jego punktu widzenia prawidłowe funkcjonowanie podzespołów układu zapłonowego było prawidłowe. Wynikało to z faktu, że pojemność tego kondensatora spadała a silnik pracował poprawnie. Niestety w praktyce o awarii pierwsi dowiadywali się mieszkańcy ulicy.

Kompatybilność elektromagnetyczna

Z takim hasłem pewnie wiele osób się spotkało. Bardziej pod skrótem EMC (Electromagnetic compatibility). Jeśli ktoś miał okazję przeczytać instrukcję jakiegoś urządzenia elektronicznego (szczególnie radiowego, jako użytkownicy smartfona czy routera Wi-Fi) to często w specyfikacji są informacje o spełnieniu normy związanej z tym zagadnieniem. Ogólnie pojęcie to odnosi się do zdolności danego urządzenia aby mogło pracować w określonym środowisku elektromagnetycznym ale też nie emitowało pola elektromagnetycznego zakłócającego poprawną pracę innych urządzeń działających w tym środowisku. Dla branży motoryzacyjnej dwie normy są szczególnie ważne: EN55012 / EN55025.

Dziś standardem jest, że elektronika musi przejść obecnie wiele testów, w tym właśnie związanych z EMC. Producenci muszą spełniać normy ale z drugiej strony dążą do tego, aby rozwiązania jakie stosują w celu ich spełnienia były zoptymalizowane pod kątem kosztów. Sam proces badania kompatybilności elektromagnetycznej pojazdów elektrycznych, hybrydowych czy spalinowych wykonuje się badając zakłócenia elektromagnetyczne poszczególnych komponentów. Ale też konieczne są dane których uzyskanie należy przeprowadzić badając cały produkt jakim jest samochód. O ile produkty które są konkretnymi elementami podzespołów są łatwiejsze w testowaniu o tyle cały pojazd wymaga specjalnych pomieszczeń do tego testowania.

Badania w komorze bezodbiciowej

Co do zasady badania EMC wykonuje się w tzw. komorze bezodbiciowej. To pomieszczenie do badań kompatybilności elektromagnetycznej ma ściany, sufit i podłogę izolowane od zewnętrznych pól elektromagnetycznych. Zastosowane materiały wykończeniowe pochłaniające fale elektromagnetyczne dają odporność na wpływ świata zewnętrznego na badane obwody. Wykonanie takiej komory w przypadku dużego obiektu jakim jest auto, dodatkowo wymagającego dostarczenia powietrza i odprowadzenia spalin jest kosztowne. Nie wspominając o całej aparaturze kontrolno-pomiarowej koniecznej do stosowania podczas tych testów.

Koszty badań mają duże znaczenie dlatego wiele ścieżek projektowych jest wspomaganych specjalnym oprogramowaniem na etapie projektowania. To jest dodatkowo ważne, ponieważ rozbudowana elektronika współczesnych aut sprawia, że uzyskanie kompatybilności elektromagnetycznej staje się trudniejsze.

Systemy projektowania oparte na symulacjach mają jeszcze jedną ważną cechę. Pozwalają wychwycić problemy, które mogą się pojawić gdy całość podzespołów jest integrowana w system. A to ma niebagatelne znaczenie dla kosztów gdyż usunięcie problemów na etapie prototypownia jest znacznie tańsze niż na etapie produkcji.

Eliminacja zakłóceń

Przykładów metod eliminacji zakłóceń jest wiele. Zgodnie z zasadą, iż lepiej czegoś nie robić niż później się przed tym chronić, trzeba zacząć u źródła. Jedną z najlepszych metod jest ekranowanie. Polega ono na oddzieleniu urządzenia od świata zewnętrznego warstwą metalu – np. foli, metalowej obudowy, kształtki itp. Niestety ma ono kilka wad. Jest drogie ze względu na koszt użytego materiału oraz wzrost wagi jaką powoduje. Przy czym im wyższa częstotliwość którą chcemy eliminować tym stosowane materiały mogą być cieńsze. Dlatego stosowane są metody tańsze. Przykładem jest np. stosowanie elementów indukcyjnych które mają zdolność „zatrzymywania” zakłócenia elektromagnetyczne u źródła.

Zdjęcie cewki „common-mode” w obwodzie silnika sterownika/nastawnika:

Zdjęcie silnika nastawnika turbosprężarki z zaznaczonymi cewkami izolującymi zakłócenia.
Zdjęcie silnika nastawnika turbosprężarki z zaznaczonymi cewkami izolującymi zakłócenia.

Właśnie ze względu na odporność na zakłócenia elektromagnetyczne dla motoryzacji zaprojektowane są specjalne magistrale danych. Dobrym przykładem jest tu CAN który działa na zasadzie sygnału symetrycznego. Zakłócenie które dostanie się do wiązki z sygnałem spowoduje zaburzenie napięcia które będzie jednakowe w każdym z przewodów. Ale ich różnica pozostanie na poziomie który kontroler magistrali będzie mógł poprawnie zinterpretować.

Płytka elektroniki sterującej nastawnikiem (6NW009420) z elementem filtrującym wejście magistrali CAN (oznaczonym B82793C0104).
Płytka elektroniki sterującej nastawnikiem (6NW009420) z elementem filtrującym wejście magistrali CAN (oznaczonym B82793C0104).

Źródła zakłóceń elektromagnetycznych w motoryzacji

Uogólniając tematykę wytwarzania zakłóceń, można powiedzieć, że większy prąd i szybsza zmiana jego natężenia powodują większe zakłócenia elektromagnetyczne. Tak pod względem intensywności jak i zakresu częstotliwości. W przypadku pojazdów elektrycznych właściwie wszystkie podzespoły mają zasilanie elektryczne. Systemy zasilania są w tym przypadku szczególnie ważne bo funkcje przez nie wykonywane polegają na dostarczaniu dużych prądów o szybkich zmianach. Dotyczy to zwłaszcza obwodów zasilania silników oraz odzysku energii przy hamowaniu.

Bezpieczeństwo i idące za tym systemy sprawiają, że kompatybilność elektromagnetyczna jest ważna gdyż wiele sensorów staje się emiterami fal radiowych. Wszelkie radary i wykorzystywane przez nie mikrofale muszą działać tak, aby nie zakłócały innych pojazdów na drodze. Można powiedzieć, że we wnętrzu samochodu człowiek jest w pewnym sensie odseparowany od zewnętrznych pól elektromagnetycznych. Jednakże ze względu na to, iż karoseria nie jest jednolita i ma np. spory udział szyb w powierzchni, jest dla fal w pewnym zakresie przepuszczalna. Gdyby tak nie było to nie działałyby we wnętrzu choćby smartfony.

Koniec radia AM?

Ostatnio wielu producentów samochodów zdecydowało się na usunięcie odbiornika AM z pojazdów elektrycznych. W Polsce po stopniowej likwidacji nadajników pracujących na falach średnich i długich brak takiego odbiornika nie jest problemem. Są jednak miejsca gdzie radiofonia AM ze względu na swój zasięg ma ważne znaczenie. W USA jest ponad 4 tysiące nadawców, którzy mają ponad 80 milionów słuchaczy w skali miesiąca. Trzeba pamiętać, że Internet bezprzewodowy nie jest wszędzie dostępny i nie ma możliwości zastąpienia odbioru tylko streamingiem i korzystania z tzw. radia internetowego. We wspomnianych Stanach Zjednoczonych radiofonia ta pełni dodatkowo ważną rolę informacyjną na znacznych obszarach rolniczych. Właśnie Krajowe Stowarzyszenie Nadawców Rolniczych mocno zaprotestowało przeciw usuwaniu odbiorników AM z pojazdów.

Już tak oczywiste wyposażenie jak elektrycznie sterowane szyby czy lusterka mogą być tym źródłem zakłóceń, które uniemożliwią korzystanie z analogowego radia AM. Ale one są używane dorywczo i ich zabezpieczenie jest możliwe do wykonania. Niestety ekranowanie układu napędu samochodu elektrycznego jest znacznie trudniejsze i kosztowniejsze. Jak dodatkowo argumentują to producenci dodatkowe środki umożliwiające korzystanie z radia AM skutkowałoby zwiększeniem wagi. A co za tym idzie zmniejszeniem zasięgu…

O innych zakłóceniach i ich wpływie na codzienne życie i motoryzację pojawi się w 2 części artykułu.

Polecane

12.06.2024
Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 2
Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 2 Szum wokół nas Dziś urządzenia...
28.05.2024
Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 1
Zakłócenia elektromagnetyczne w motoryzacji – część 1 Jeśli czegoś nie widać to …...
16.05.2024
Jak znaleźć dobrego mechanika samochodowego
Jak znaleźć dobrego mechanika samochodowego Znalezienie dobrego mechanika jest kluczowe dla utrzym...
25.04.2024
Akumulator – nie wystarczy wymienić, trzeba zaprogramować – część 2.
Akumulator – nie wystarczy wymienić, trzeba zaprogramować – część 2. Jak to było n...
17.04.2024
Serwis i ozonowanie klimatyzacji w samochodzie
Serwis i ozonowanie klimatyzacji w samochodzie Serwisowanie klimatyzacji samochodowej zaleca się wy...
03.04.2024
Akumulator – nie wystarczy go wymienić, trzeba go zaprogramować – część 1.
Akumulator – nie wystarczy go wymienić, trzeba go zaprogramować – część 1. W tym ar...
20.02.2024
Testowanie nastawników turbiny – przewodnik po aktualizacjach testerów DTE
Testowanie nastawników turbiny – przewodnik po aktualizacjach testerów DTE Jeszcze do niedaw...
24.01.2024
Multimetr czy oscyloskop… A może QST-5?
Multimetr czy oscyloskop… A może QST-5? Obecnie dla mechaników samochodowych, precyzyjna dia...

Dlaczego my?

Ponad 25 lat doświadczenia
Ponad 25 letnie doświadczenie w branży automotive daje nam pozycję Eksperta, który wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej. Naszą największa dumą są setki zadowolonych klientów oraz liczne nagrody branżowe.
Innowacje w każdym warsztacie
Wspieramy warsztaty samochodowe w rozwoju poprzez edukację i szkolenia, dzięki którym przełamujemy bariery w podejmowaniu pracy z nowoczesnym sprzętem do diagnostyki samochodowej
Zawsze blisko klienta
Nasze wartości inspirują nas do tworzenia urządzeń, które kreują nową rzeczywistość warsztatową, dając mechanikom poczucie bezpieczeństwa, możliwość rozwoju zawodowego, samodzielność i podnoszenie zysków.

Multimetr czy oscyloskop… A może QST-5?

Obecnie dla mechaników samochodowych, precyzyjna diagnoza usterek pojazdów jest kluczowa dla skutecznej naprawy. Warto zastanowić się nad wyborem narzędzia, które umożliwi szybkie i dokładne badanie układów elektrycznych i elektronicznych w samochodach.

W artykule tym przyjrzymy się popularnym narzędziom stosowanym w diagnostyce – multimetrowi i oscyloskopowi, a także pokażemy, jak przyspieszyć pracę wykorzystując specjalizowany sprzęt do testowania czujników.

Dobry multimetr w warsztacie

Przy wyborze sprzętu dedykowanego do warsztatu samochodowego, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych cech i funkcji, które mogą znacząco ułatwić pracę przy diagnostyce samochodowej:

  • Zakresy pomiarowe i dokładność. Większość dostępnych multimetrów posiada zakresy napięcia oraz prądu w zupełności wystarczające do wykonywania pomiarów układów elektrycznych w pojazdach. Podobnie podstawowe parametry dokładności nie muszą być wygórowane 0,5% to poziom zadowalający w warsztacie. Przydatna może okazać się wyższa rozdzielczość – szczególnie cenne okażą multimetry pokazujące setne części Oma na zakresie rezystancji. Rozdzielczość zwykle wyrażana jest jako liczba cyfr wyniku bądź maksymalna liczba w jakiej odczytujemy mierzone wartości.
  • Funkcje specjalistyczne. Warto poszukać miernika z funkcjami dedykowanymi dla diagnostyki samochodowej, takimi jak pomiar częstotliwości czy wypełnienie sygnału PWM. Funkcja ta pozwoli nam sensownie sprawdzić sterowanie elementów wykonawczych takich jak nastawniki czy zawory.
  • Odporność na warunki pracy: Multimetr powinien być solidny i odporny na warunki panujące w warsztacie samochodowym, takie jak wstrząsy, kurz, smary czy wilgoć.
  • Bezpieczeństwo. Warto wybrać miernik renomowanej firmy, posiadający odpowiednie zabezpieczenia na wszystkich zakresach prądowych. Kwestie bezpieczeństwa nabierają szczególnego znaczenia przy pracy z napędami hybrydowymi i elektrycznymi.

multimetr w warsztacie

Dobre multimetry oferują możliwość wykonywania rozmaitych pomiarów. Warto korzystać z funkcji dedykowanych motoryzacji.

Do czego przyda się oscyloskop cyfrowy

Oscyloskop cyfrowy, jak na przykład oscyloskop Scope DT, to niezastąpione narzędzie diagnostyczne w warsztacie samochodowym, umożliwiające dokładną analizę sygnałów elektrycznych w pojazdach. Wybierając oscyloskop do warsztatu warto sprawdzić jakie napięcie wejściowe akceptuje, także czy posiada odpowiednie sondy i dostępne akcesoria takie jak cęgi prądowe. W przypadku oscyloskopu dokładność pomiarów napięcia wcale nie jest głównym czynnikiem charakteryzującym sprzęt.

Jedni preferują przystawki oscyloskopowe dołączane do komputera za pomocą złącza USB, inni wybiorą samodzielne urządzenia, które wyświetlają przebiegi na własnym ekranie. Istnieją zarówno oscyloskopy stołowe, wymagające do pracy zasilania z sieci, jak również urządzenia przenośne, zasilane z wbudowanego akumulatora. Dwa kanały pozwalają wykonać typowe a także bardziej zaawansowane pomiary.

Odkryj potęgę precyzyjnych pomiarów z nowoczesnym oscyloskopem warsztatowym! Ten zaawansowany sprzęt pomiarowy oferuje niezrównane możliwości analizy sygnałów elektronicznych. Na zdjęciu widać innowacyjny oscyloskop warsztatowy z ekranem o wysokiej rozdzielczości, umożliwiający precyzyjną diagnostykę fal i szczegółową analizę parametrów elektrycznych. Doskonały dla profesjonalistów pracujących w branży elektroniki. Poznaj wszystkie funkcje tego oscyloskopu warsztatowego już teraz!

Oscyloskop to przyrząd pomiarowy, który rejestruje i prezentuje sygnał w czasie. Jego częstotliwość próbkowania znacznie przekracza możliwości typowych mierników.

Częstotliwość próbkowania w przypadku motoryzacji nie jest najważniejsza (chyba, że zamierzamy diagnozować szybkie magistrale jak FlexRay czy MOST). Niektóre oscyloskopy wyróżniają kanały izolowane bądź różnicowe, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo pomiarów i minimalizują ryzyko uszkodzenia komponentów.

Inne specjalistyczne funkcje takie jak analiza protokołów komunikacyjnych znajdą zastosowanie tylko, gdy użytkownik potrafi je wykorzystać. Dobre oscyloskopy to te, które będziemy regularnie używać. Ważniejsze od pamięci lub ilości przebiegów na sekundę okazują się przejrzyste interfejsy i wygodne w użyciu oprogramowanie.

Jakie przewagi daje praca z oscyloskopem:

  • Analiza sygnałów w czasie rzeczywistym: Oscyloskop pozwala na obserwację zmian napięcia w czasie rzeczywistym, co jest niezastąpione przy diagnozowaniu skomplikowanych problemów elektrycznych
  • Badanie sygnałów cyfrowych i analogowych: Dzięki możliwości analizy zarówno sygnałów cyfrowych, jak i analogowych, oscyloskop umożliwia kompleksową diagnostykę w nowoczesnych pojazdach.
  • Detekcja zakłóceń i nietypowych zjawisk: Oscyloskop pozwala na wykrycie nietypowych zjawisk, takich jak impulsy napięcia, fluktuacje czy zakłócenia, które mogą być trudne do wykrycia za pomocą zwykłego multimetru.

Co to jest QST-5 i do czego służy?

Tester czujników QST-5 jest narzędziem diagnostycznym służącym do testowania różnych typów czujników wykorzystywanych w motoryzacji. Tester obsługuje wiele rodzajów popularnych czujników stosowanych w pojazdach. QST-5 może być używany zarówno w pojeździe, jak i poza nim, ponieważ zapewnia własne zasilanie dla badanych czujników. Przyrząd posiada kabel, który kończą trzy przewody z końcówkami umożliwiającymi podłączenie do czujnika.

Odkryj efektywność testera czujników! Zaawansowane narzędzie do precyzyjnych pomiarów czujników w motoryzacji. Idealne dla diagnostyki czujników w profesjonalnych zastosowaniach w warsztacie samochodowym.

QST-5 pozwoli przetestować wiele popularnych czujników, oferując także dodatkowe funkcje pomiarów rezystancji, pojemności czy indukcyjności.

 

Przykłady praktyczne

Nowoczesne pojazdy są wyposażone w złożone systemy elektryczne i elektroniczne, które odpowiadają za kontrolę niemal każdego aspektu funkcjonowania samochodu – od zarządzania silnikiem i bezpieczeństwa po komfort i wydajność.

Kluczową rolę w tych systemach odgrywają czujniki, które są oczami i uszami komputerów pojazdów, ciągle monitorując i dostarczając danych o stanie różnych komponentów i systemów. Zobaczymy, jakie konkretnie możliwości mają rozważane urządzenia przy badaniu konkretnych elementów.

Czujnik temperatury

  • Multimetr – zmierzymy rezystancję czujnika i napięcie wyjściowe w trakcie pracy.
  • Oscyloskop – uzyskamy napięcie na czujniku w trakcie pracy, tak jak w przypadku multimetru. Wykres napięcia jest na tyle wolny, że musimy wybrać skalę czasu rzędu co najmniej 10 minut na działkę by zobaczyć dynamikę zmian.
  • QST-5 – otrzymamy rezystancję czujnika (podobnie jak w przypadku multimetru), a po wybraniu skali (dla typowych czujników) także wartość temperatury z czujnika.

Odkryj efektywne testowanie z nowoczesnym testerem czujników QST-5! Zaawansowane narzędzie do precyzyjnej diagnostyki czujników w warsztacie. Idealne dla profesjonalistów. Poznaj możliwości tego testera już teraz!

Czujnik temperatury sprawdzimy także multimetrem czy oscyloskopem. Na ekranie QST-5 odczytamy rezystancję jak i mierzone temperatury.

 

Czujnik ABS

  • Multimetr – nie powinniśmy podłączać multimetru do aktywnych czujników ABS.
  • Oscyloskop – uwidocznimy przebieg sygnału impulsów czujnika – możemy zwrócić uwagę na równomierność generowanych impulsów. Po odpowiedniej konfiguracji możemy odczytać takie parametry jak częstotliwość i inne parametry sygnału.
  • QST-5 – uzyskamy informację o poziomach prądu płynącego przez czujnik. Odczytamy również chwilową wartość częstotliwości sygnału, a także w łatwy sposób policzymy impulsy w trakcie obrotu kołem. Równomierność generowanych impulsów możemy pośrednio ocenić obserwując miganie kontrolki LED

Czujnik wału korbowego (pasywny)

  • Multimetr – zmierzymy rezystancję czujnika.
  • Oscyloskop – zobaczymy przebieg napięcia wyjściowego w trakcie pracy. Zmierzymy amplitudę, częstotliwość i ocenimy równomierność kształtu. Wizualnie wykryjemy problemy takie jak uszkodzone zęby na kole impulsatora bądź jego „bicie” względem czujnika.
  • QST-5 – zmierzymy rezystancję i indukcyjność czujnika. W trakcie pracy (kręcenie rozrusznikiem przy odłączonym sterowniku) odczytamy amplitudę oraz częstotliwość sygnału. Tester powinien wskazać liczbę impulsów (zębów) na kole impulsatora.

Czujnik wałka rozrządu

  • Multimetr – nie powinniśmy podłączać multimetru do aktywnych czujników położenia wałka rozrządu.
  • Oscyloskop – zobaczymy przebieg napięcia wyjściowego w trakcie pracy. Przy pomocy oscyloskopu zmierzymy amplitudę, częstotliwość i ocenimy równomierność kształtu.
  • QST-5 – ustalimy układ wyprowadzeń i prąd pobierany przez czujnik. W trakcie pracy (kręcenie rozrusznikiem przy odłączonym sterowniku) zmierzymy częstotliwość sygnału. Wizualnie dioda LED pozwoli ocenić obecność i równomierność impulsów.

Porównanie

Na podstawie przytoczonych przykładów poniżej pokażemy, jak poszczególne urządzenia sprawdzają się w diagnostyce czujników. Choć jest to tylko fragment zagadnień warsztatowych, reprezentuje ważną część diagnostyki i pokazuje do czego w praktyce będziemy używać sprzętu.

Multimetr

+ Uniwersalność: mierzenie napięcia, prądu i rezystancji.

+ Prostota obsługi i łatwa dostępność.

– Multimetry są mniej skuteczne w analizie złożonych sygnałów, jakie często generują czujniki w pojazdach.

Oscyloskop

+ Zaawansowana diagnostyka: Pozwala obserwować faktyczne przebiegi sygnałów w czasie, co jest istotne przy diagnozowaniu skomplikowanych problemów elektrycznych.

– Wymaga większych nakładów (wyższa cena) oraz dodatkowego zaangażowania związanego z nabyciem wiedzy.

Tester QST-5

+ Prostota użytkowania: zaprojektowany z myślą o warsztacie, ma interfejs użytkownika przyjazny dla mechaników.

+ Często nie wymaga wiedzy na temat układu połączeń testowanych elementów.

+ Dostarcza szczegółowe informacje na temat parametrów pracy typowych czujników oraz pozwala na ich ocenę również poza pojazdem

Podsumowanie

Dla mechanika samochodowego bez zaawansowanego szkolenia z zakresu elektryki i elektroniki, QST-5 może okazać się najprostszym w użyciu narzędziem. Jest dedykowany do konkretnego zastosowania – diagnostyki czujników – i posiada w tym zakresie wiele ułatwień.

Multimetr jest bardziej uniwersalny, ale ma wiele ograniczeń, podczas gdy oscyloskop warsztatowy w diagnostyce pojazdów oferuje zdecydowanie największe możliwości diagnostyczne. Ale jednocześnie jest najbardziej wymagający w obsłudze.

Mechanicy wyposażeni w odpowiednie narzędzia, takie jak tester QST-5, są w stanie szybko i skutecznie diagnozować i naprawiać usterki związane z pracą czujników, zapewniając kompleksową i profesjonalną usługę serwisową.

2024 DeltaTech Electronics. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Skip to content