0

Multimetr czy oscyloskop… A może QST-5?

24.01.2024

Multimetr czy oscyloskop… A może QST-5?

Obecnie dla mechaników samochodowych, precyzyjna diagnoza usterek pojazdów jest kluczowa dla skutecznej naprawy. Warto zastanowić się nad wyborem narzędzia, które umożliwi szybkie i dokładne badanie układów elektrycznych i elektronicznych w samochodach.

W artykule tym przyjrzymy się popularnym narzędziom stosowanym w diagnostyce – multimetrowi i oscyloskopowi, a także pokażemy, jak przyspieszyć pracę wykorzystując specjalizowany sprzęt do testowania czujników.

Dobry multimetr w warsztacie

Przy wyborze sprzętu dedykowanego do warsztatu samochodowego, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych cech i funkcji, które mogą znacząco ułatwić pracę przy diagnostyce samochodowej:

  • Zakresy pomiarowe i dokładność. Większość dostępnych multimetrów posiada zakresy napięcia oraz prądu w zupełności wystarczające do wykonywania pomiarów układów elektrycznych w pojazdach. Podobnie podstawowe parametry dokładności nie muszą być wygórowane 0,5% to poziom zadowalający w warsztacie. Przydatna może okazać się wyższa rozdzielczość – szczególnie cenne okażą multimetry pokazujące setne części Oma na zakresie rezystancji. Rozdzielczość zwykle wyrażana jest jako liczba cyfr wyniku bądź maksymalna liczba w jakiej odczytujemy mierzone wartości.
  • Funkcje specjalistyczne. Warto poszukać miernika z funkcjami dedykowanymi dla diagnostyki samochodowej, takimi jak pomiar częstotliwości czy wypełnienie sygnału PWM. Funkcja ta pozwoli nam sensownie sprawdzić sterowanie elementów wykonawczych takich jak nastawniki czy zawory.
  • Odporność na warunki pracy: Multimetr powinien być solidny i odporny na warunki panujące w warsztacie samochodowym, takie jak wstrząsy, kurz, smary czy wilgoć.
  • Bezpieczeństwo. Warto wybrać miernik renomowanej firmy, posiadający odpowiednie zabezpieczenia na wszystkich zakresach prądowych. Kwestie bezpieczeństwa nabierają szczególnego znaczenia przy pracy z napędami hybrydowymi i elektrycznymi.

multimetr w warsztacie

Dobre multimetry oferują możliwość wykonywania rozmaitych pomiarów. Warto korzystać z funkcji dedykowanych motoryzacji.

Do czego przyda się oscyloskop cyfrowy

Oscyloskop cyfrowy, jak na przykład oscyloskop Scope DT, to niezastąpione narzędzie diagnostyczne w warsztacie samochodowym, umożliwiające dokładną analizę sygnałów elektrycznych w pojazdach. Wybierając oscyloskop do warsztatu warto sprawdzić jakie napięcie wejściowe akceptuje, także czy posiada odpowiednie sondy i dostępne akcesoria takie jak cęgi prądowe. W przypadku oscyloskopu dokładność pomiarów napięcia wcale nie jest głównym czynnikiem charakteryzującym sprzęt.

Jedni preferują przystawki oscyloskopowe dołączane do komputera za pomocą złącza USB, inni wybiorą samodzielne urządzenia, które wyświetlają przebiegi na własnym ekranie. Istnieją zarówno oscyloskopy stołowe, wymagające do pracy zasilania z sieci, jak również urządzenia przenośne, zasilane z wbudowanego akumulatora. Dwa kanały pozwalają wykonać typowe a także bardziej zaawansowane pomiary.

Odkryj potęgę precyzyjnych pomiarów z nowoczesnym oscyloskopem warsztatowym! Ten zaawansowany sprzęt pomiarowy oferuje niezrównane możliwości analizy sygnałów elektronicznych. Na zdjęciu widać innowacyjny oscyloskop warsztatowy z ekranem o wysokiej rozdzielczości, umożliwiający precyzyjną diagnostykę fal i szczegółową analizę parametrów elektrycznych. Doskonały dla profesjonalistów pracujących w branży elektroniki. Poznaj wszystkie funkcje tego oscyloskopu warsztatowego już teraz!

Oscyloskop to przyrząd pomiarowy, który rejestruje i prezentuje sygnał w czasie. Jego częstotliwość próbkowania znacznie przekracza możliwości typowych mierników.

Częstotliwość próbkowania w przypadku motoryzacji nie jest najważniejsza (chyba, że zamierzamy diagnozować szybkie magistrale jak FlexRay czy MOST). Niektóre oscyloskopy wyróżniają kanały izolowane bądź różnicowe, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo pomiarów i minimalizują ryzyko uszkodzenia komponentów.

Inne specjalistyczne funkcje takie jak analiza protokołów komunikacyjnych znajdą zastosowanie tylko, gdy użytkownik potrafi je wykorzystać. Dobre oscyloskopy to te, które będziemy regularnie używać. Ważniejsze od pamięci lub ilości przebiegów na sekundę okazują się przejrzyste interfejsy i wygodne w użyciu oprogramowanie.

Jakie przewagi daje praca z oscyloskopem:

  • Analiza sygnałów w czasie rzeczywistym: Oscyloskop pozwala na obserwację zmian napięcia w czasie rzeczywistym, co jest niezastąpione przy diagnozowaniu skomplikowanych problemów elektrycznych
  • Badanie sygnałów cyfrowych i analogowych: Dzięki możliwości analizy zarówno sygnałów cyfrowych, jak i analogowych, oscyloskop umożliwia kompleksową diagnostykę w nowoczesnych pojazdach.
  • Detekcja zakłóceń i nietypowych zjawisk: Oscyloskop pozwala na wykrycie nietypowych zjawisk, takich jak impulsy napięcia, fluktuacje czy zakłócenia, które mogą być trudne do wykrycia za pomocą zwykłego multimetru.

Co to jest QST-5 i do czego służy?

Tester czujników QST-5 jest narzędziem diagnostycznym służącym do testowania różnych typów czujników wykorzystywanych w motoryzacji. Tester obsługuje wiele rodzajów popularnych czujników stosowanych w pojazdach. QST-5 może być używany zarówno w pojeździe, jak i poza nim, ponieważ zapewnia własne zasilanie dla badanych czujników. Przyrząd posiada kabel, który kończą trzy przewody z końcówkami umożliwiającymi podłączenie do czujnika.

Odkryj efektywność testera czujników! Zaawansowane narzędzie do precyzyjnych pomiarów czujników w motoryzacji. Idealne dla diagnostyki czujników w profesjonalnych zastosowaniach w warsztacie samochodowym.

QST-5 pozwoli przetestować wiele popularnych czujników, oferując także dodatkowe funkcje pomiarów rezystancji, pojemności czy indukcyjności.

 

Przykłady praktyczne

Nowoczesne pojazdy są wyposażone w złożone systemy elektryczne i elektroniczne, które odpowiadają za kontrolę niemal każdego aspektu funkcjonowania samochodu – od zarządzania silnikiem i bezpieczeństwa po komfort i wydajność.

Kluczową rolę w tych systemach odgrywają czujniki, które są oczami i uszami komputerów pojazdów, ciągle monitorując i dostarczając danych o stanie różnych komponentów i systemów. Zobaczymy, jakie konkretnie możliwości mają rozważane urządzenia przy badaniu konkretnych elementów.

Czujnik temperatury

  • Multimetr – zmierzymy rezystancję czujnika i napięcie wyjściowe w trakcie pracy.
  • Oscyloskop – uzyskamy napięcie na czujniku w trakcie pracy, tak jak w przypadku multimetru. Wykres napięcia jest na tyle wolny, że musimy wybrać skalę czasu rzędu co najmniej 10 minut na działkę by zobaczyć dynamikę zmian.
  • QST-5 – otrzymamy rezystancję czujnika (podobnie jak w przypadku multimetru), a po wybraniu skali (dla typowych czujników) także wartość temperatury z czujnika.

Odkryj efektywne testowanie z nowoczesnym testerem czujników QST-5! Zaawansowane narzędzie do precyzyjnej diagnostyki czujników w warsztacie. Idealne dla profesjonalistów. Poznaj możliwości tego testera już teraz!

Czujnik temperatury sprawdzimy także multimetrem czy oscyloskopem. Na ekranie QST-5 odczytamy rezystancję jak i mierzone temperatury.

 

Czujnik ABS

  • Multimetr – nie powinniśmy podłączać multimetru do aktywnych czujników ABS.
  • Oscyloskop – uwidocznimy przebieg sygnału impulsów czujnika – możemy zwrócić uwagę na równomierność generowanych impulsów. Po odpowiedniej konfiguracji możemy odczytać takie parametry jak częstotliwość i inne parametry sygnału.
  • QST-5 – uzyskamy informację o poziomach prądu płynącego przez czujnik. Odczytamy również chwilową wartość częstotliwości sygnału, a także w łatwy sposób policzymy impulsy w trakcie obrotu kołem. Równomierność generowanych impulsów możemy pośrednio ocenić obserwując miganie kontrolki LED

Czujnik wału korbowego (pasywny)

  • Multimetr – zmierzymy rezystancję czujnika.
  • Oscyloskop – zobaczymy przebieg napięcia wyjściowego w trakcie pracy. Zmierzymy amplitudę, częstotliwość i ocenimy równomierność kształtu. Wizualnie wykryjemy problemy takie jak uszkodzone zęby na kole impulsatora bądź jego „bicie” względem czujnika.
  • QST-5 – zmierzymy rezystancję i indukcyjność czujnika. W trakcie pracy (kręcenie rozrusznikiem przy odłączonym sterowniku) odczytamy amplitudę oraz częstotliwość sygnału. Tester powinien wskazać liczbę impulsów (zębów) na kole impulsatora.

Czujnik wałka rozrządu

  • Multimetr – nie powinniśmy podłączać multimetru do aktywnych czujników położenia wałka rozrządu.
  • Oscyloskop – zobaczymy przebieg napięcia wyjściowego w trakcie pracy. Przy pomocy oscyloskopu zmierzymy amplitudę, częstotliwość i ocenimy równomierność kształtu.
  • QST-5 – ustalimy układ wyprowadzeń i prąd pobierany przez czujnik. W trakcie pracy (kręcenie rozrusznikiem przy odłączonym sterowniku) zmierzymy częstotliwość sygnału. Wizualnie dioda LED pozwoli ocenić obecność i równomierność impulsów.

Porównanie

Na podstawie przytoczonych przykładów poniżej pokażemy, jak poszczególne urządzenia sprawdzają się w diagnostyce czujników. Choć jest to tylko fragment zagadnień warsztatowych, reprezentuje ważną część diagnostyki i pokazuje do czego w praktyce będziemy używać sprzętu.

Multimetr

+ Uniwersalność: mierzenie napięcia, prądu i rezystancji.

+ Prostota obsługi i łatwa dostępność.

– Multimetry są mniej skuteczne w analizie złożonych sygnałów, jakie często generują czujniki w pojazdach.

Oscyloskop

+ Zaawansowana diagnostyka: Pozwala obserwować faktyczne przebiegi sygnałów w czasie, co jest istotne przy diagnozowaniu skomplikowanych problemów elektrycznych.

– Wymaga większych nakładów (wyższa cena) oraz dodatkowego zaangażowania związanego z nabyciem wiedzy.

Tester QST-5

+ Prostota użytkowania: zaprojektowany z myślą o warsztacie, ma interfejs użytkownika przyjazny dla mechaników.

+ Często nie wymaga wiedzy na temat układu połączeń testowanych elementów.

+ Dostarcza szczegółowe informacje na temat parametrów pracy typowych czujników oraz pozwala na ich ocenę również poza pojazdem

Podsumowanie

Dla mechanika samochodowego bez zaawansowanego szkolenia z zakresu elektryki i elektroniki, QST-5 może okazać się najprostszym w użyciu narzędziem. Jest dedykowany do konkretnego zastosowania – diagnostyki czujników – i posiada w tym zakresie wiele ułatwień.

Multimetr jest bardziej uniwersalny, ale ma wiele ograniczeń, podczas gdy oscyloskop warsztatowy w diagnostyce pojazdów oferuje zdecydowanie największe możliwości diagnostyczne. Ale jednocześnie jest najbardziej wymagający w obsłudze.

Mechanicy wyposażeni w odpowiednie narzędzia, takie jak tester QST-5, są w stanie szybko i skutecznie diagnozować i naprawiać usterki związane z pracą czujników, zapewniając kompleksową i profesjonalną usługę serwisową.

Polecane

25.04.2024
Akumulator – nie wystarczy wymienić, trzeba zaprogramować – część 2.
Akumulator – nie wystarczy wymienić, trzeba zaprogramować – część 2. Jak to było n...
17.04.2024
Serwis i ozonowanie klimatyzacji w samochodzie
Serwis i ozonowanie klimatyzacji w samochodzie Serwisowanie klimatyzacji samochodowej zaleca się wy...
03.04.2024
Akumulator – nie wystarczy go wymienić, trzeba go zaprogramować – część 1.
Akumulator – nie wystarczy go wymienić, trzeba go zaprogramować – część 1. W tym ar...
20.02.2024
Testowanie nastawników turbiny – przewodnik po aktualizacjach testerów DTE
Testowanie nastawników turbiny – przewodnik po aktualizacjach testerów DTE Jeszcze do niedaw...
24.01.2024
Multimetr czy oscyloskop… A może QST-5?
Multimetr czy oscyloskop… A może QST-5? Obecnie dla mechaników samochodowych, precyzyjna dia...
06.12.2023
Testery akumulatorów – dlaczego pokazują różne wyniki?
Na rynku istnieje szeroka oferta urządzeń do testowania akumulatorów reprezentujących różne sp...
11.07.2023
Jak sprawdzić czujnik z protokołem SENT?
Choć od pojawienia się w popularnych modelach nowego standardu czujników minęło już kilka lat,...
04.04.2023
Diagnostyka układu klimatyzacji – przydatne narzędzia
Wiosna to czas kiedy tradycyjnie kierowcy przypominają sobie o układzie klimatyzacji i koniecznoś...

Dlaczego my?

Ponad 25 lat doświadczenia
Ponad 25 letnie doświadczenie w branży automotive daje nam pozycję Eksperta, który wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej. Naszą największa dumą są setki zadowolonych klientów oraz liczne nagrody branżowe.
Innowacje w każdym warsztacie
Wspieramy warsztaty samochodowe w rozwoju poprzez edukację i szkolenia, dzięki którym przełamujemy bariery w podejmowaniu pracy z nowoczesnym sprzętem do diagnostyki samochodowej
Zawsze blisko klienta
Nasze wartości inspirują nas do tworzenia urządzeń, które kreują nową rzeczywistość warsztatową, dając mechanikom poczucie bezpieczeństwa, możliwość rozwoju zawodowego, samodzielność i podnoszenie zysków.

O firmie

DeltaTech Electronics to polski producent i ekspert w branży automotive, który na bazie ponad 25 lat doświadczenia wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej.
To, co nadaje rytm naszej pracy, to wsłuchiwanie się w potrzeby klientów oraz śledzenie aktualnych problemów, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe. Owocem tego jest oferta skrojona idealnie „na miarę” ich oczekiwań.

Cały cykl życia produktów od momentu projektowania rozwiązań, poprzez produkcję, kontrolę jakości i opiekę posprzedażową odbywa się w Firmie. Jakość tego procesu dokumentują liczne nagrody branżowe.
Naszą dumą jest szybkie wsparcie techniczne, polska jakość oraz setki zadowolonych klientów. Firma współpracuje z kluczowymi dystrybutorami w branży motoryzacyjnej.

Czytaj więcej

2024 DeltaTech Electronics. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Skip to content