0

Serwis i ozonowanie klimatyzacji w samochodzie

17.04.2024

Serwis i ozonowanie klimatyzacji w samochodzie

Serwisowanie klimatyzacji samochodowej zaleca się wykonywać przynajmniej raz w roku, aby zapewnić jej prawidłowe działanie i długą żywotność. Zachowanie sprawności systemu klimatyzacji nie tylko pomaga uniknąć kosztownych napraw, ale również zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy.

W artykule omówione zostaną podstawowe i zaawansowane czynności serwisowe, w tym wykorzystanie urządzeń takich jak ACT-2 do testowania sprężarek z regulowanym wydatkiem i QST-5 przy testach czujników. Sprawdzenie odpowiedniego poziomu ozonu, nieodzowne dla skutecznego ozonowania, możliwe jest dzięki urządzeniu OCT-3 PRO.

Znaczenie serwisowania klimatyzacji

Klimatyzacja w samochodzie jest odpowiedzialna nie tylko za komfort termiczny w czasie upałów. Pozwala także na osuszenie wnętrza i zapobieganie skraplaniu się wilgoci zapewniając bezpieczeństwo jazdy również poza sezonem letnim. W pojazdach ze sprężarką napędzaną stale, odpowiedni stan techniczny musi być zapewniony przez cały rok. Znaczenie regularnego serwisowania klimatyzacji samochodowej podkreśla również fakt, że utrzymanie jej efektywności zapewnia zdrowsze powietrze wewnątrz pojazdu.

Podstawowe czynności serwisowe

Podstawowe czynności serwisowe klimatyzacji samochodowej obejmują szereg działań mających na celu utrzymanie jej efektywności i bezawaryjności. Poniżej przedstawiono główne kroki przeprowadzane przy okazji wizyty w serwisie:

Kontrola i uzupełnienie czynnika chłodzącego.

Kontrola i uzupełnianie czynnika realizowane jest za pomocą specjalnych urządzeń działających w oparciu o obieg zamknięty. To jaki czynnik chłodzący zastosowano w danym układzie ma istotny wpływ na koszt serwisu. Najpopularniejsze i najczęściej stosowane to:

  • R134a (1,1,1,2-tetrafluoroetan). Jest on stosunkowo bezpieczny dla środowiska, ponieważ nie zawiera chloru, który przyczyniał się do niszczenia warstwy ozonowej. R134a jest dostępny i stosunkowo tani w zakupie oraz serwisowaniu.
  • R1234yf (2,3,3,3-tetrafluorpropen). Nowy czynnik został opracowany jako bardziej przyjazny dla środowiska, ze względu na niższy potencjalnie wpływ na ocieplenie klimatu niż R134a. Jednakże, R1234yf jest droższy w zakupie i serwisowaniu niż R134a.
  • R744 (dwutlenek węgla), użyty w ostatnich latach przez Mercedesa. Stosowanie CO2 jako czynnika chłodniczego w samochodach jest rzadkie ze względu na kwestie techniczne, w tym dodatkowe wymagania bezpieczeństwa (wyższe ciśnienie pracy). Pod względem kosztów serwisowania, dwutlenek węgla może być droższy niż tradycyjne czynniki chłodnicze ze względu konieczność użycia specjalistycznego sprzętu, mimo niskiej ceny samego czynnika.

W obiegu razem z czynnikiem musi krążyć odpowiednia ilość oleju zapewniającego smarowanie sprężarki. Właściwa ilość oleju musi także zostać zweryfikowana.

Czyszczenie / odgrzybianie klimatyzacji.

Klimatyzacja samochodowa, ze względu na warunki pracy, w szczególności utrzymującą się wilgoć, jest idealnym środowiskiem rozwoju bakterii oraz grzybów. Odgrzybianie klimatyzacji i dezynfekcja klimatyzacji powinno być przeprowadzane regularnie. Do czyszczenia i odgrzybiania klimatyzacji stosuje się:

  • Pianki w sprayu, które mają czyścić i dezynfekować układ klimatyzacji. Mogą być zastosowane nawet przez użytkownika auta we własnym zakresie, jednak ich skuteczność jest ograniczona ze względu na trudność w skutecznym rozprowadzeniu.
  • Metoda ultradźwiękowa. Ultradźwięki są użyte do wytworzenia mgiełki środka chemicznego który w tej formie trafia do układu i realizuje odgrzybianie klimatyzacji.
  • Czyszczenie metodą ozonowania polega na wprowadzeniu do układu klimatyzacji w pojeździe ozonu, który ma własności dezynfekcyjne i utleniające.

Wymiana filtra kabinowego.

Filtr kabinowy odpowiada za czystość powietrza jakie przez kratki wentylacyjne trafia do wnętrza samochodu. Dzięki wysokiemu poziomowi filtracji nowoczesne filtry chronią nie tylko przed zabrudzeniem wnętrza, ale także pochłaniają część chemicznych zanieczyszczeń.

Przy niewielkich lub umiarkowanych przebiegach rocznych można zalecić wymianę filtra równocześnie z serwisem klimatyzacji. Jeśli mamy do czynienia z filtrem węglowym to należy pamiętać o jego założeniu dopiero po ozonowaniu.

Znaczenie ozonowania układu klimatyzacji

Ozon to trójatomowa odmiana tlenu, która ma bardzo silne własności utleniające. Ozonowanie klimatyzacji polega na wprowadzeniu ozonu, wytworzonego przez generator ozonu do układu.

  • Usuwanie nieprzyjemnych zapachów. Ozonowanie rozkłada zanieczyszczenia chemiczne wywołujące brzydkie zapachy z nawiewu. W wyniku tych reakcji są one rozkładane na bardziej stabilne i mniej szkodliwe związki. Proces ten radzi sobie z naturalnymi i sztucznymi zapachami, takimi jak dym tytoniowy, zapachy zwierząt, jedzenia czy farb, zapewniając komfort jazdy.
  • Eliminacja mikroorganizmów. O3 ma silne właściwości odkażające. Ozonowanie usuwa drobnoustroje takie jak bakterie i grzyby z systemu klimatyzacji, co pozwala dbać nie tylko o komfort ale także zdrowie pasażerów.

Ozonowanie może być przeprowadzane za pomocą urządzeń do generowania ozonu, które emitują go do środowiska, które ma być oczyszczone. Ważne jest, aby proces ten był przeprowadzany zgodnie z zaleceniami producenta oraz standardami bezpieczeństwa, ze względu na toksyczność ozonu. Ozon ma bardzo charakterystyczny zapach, wyczuwalny już przy bardzo niskich stężeniach. Powoduje to, że już przy niskiej wydajności urządzenia do ozonowania, zapach będzie bardzo silny.

Ozonowanie jest skuteczną metodą odgrzybiania klimatyzacji. OCT-3 PRO oceni skuteczność ozonowania.

Aby ozonowanie było skuteczne, należy pamiętać o osiągnięciu odpowiedniego stężenia tego gazu. Rozwiązaniem jest wykorzystanie urządzenia OCT-3 PRO, które pozwala skontrolować osiągnięty poziom dla udokumentowania skutecznie wykonanej usługi (istnieje możliwość wygenerowania raportu z aplikacji Android). Urządzenie OCT-3 PRO posiada także zintegrowaną sondę do wysokich stężeń ozonu, przez co pozwala porównać wydajność ozonatorów. Warto zaznaczyć, że wiele oferowanych urządzeń nie osiąga deklarowanych wydajności. Dodatkowo, wysoka temperatura czy wilgotność powietrza obniżają skuteczność generacji.

Pamiętajmy, że ozonowanie nie usuwa wszelkich zanieczyszczeń, stanowiąc jedną z metod odgrzybiania i dezynfekcji. Jeśli materia organiczna zalega w układzie to w niedługim czasie grzyby na nowo się pojawią, powodując nieprzyjemny zapach. Czasem konieczne może być bardziej radykalne czyszczenie klimatyzacji, związane z demontażem i fizycznym oczyszczeniem komponentów.

Zaawansowane czynności serwisowe

Pełny serwis klimatyzacji może wymagać dodatkowych czynności, zwłaszcza gdy okaże się, że niektóre elementy nie funkcjonują właściwie.

Wymiana filtra osuszacza

Filtr osuszacza w samochodowym układzie klimatyzacji jest ważnym elementem, który odpowiada za usuwanie wilgoci z czynnika chłodniczego, zapobiegając powstawaniu korozji. Zalecany okres wymiany to 2-3 lata lub co 40 000-60 000 kilometrów. Ważne jest również, aby regularnie sprawdzać stan filtra osuszacza podczas przeglądów klimatyzacji i wymieniać go w przypadku zauważenia jakichkolwiek oznak zużycia lub uszkodzenia.

Sprawdzenie sprężarki za pomocą ACT-2

Dawniej, napęd sprężarki klimatyzacji był często odłączany przez sprzęgło elektromagnetyczne. W takiej sytuacji nie ma problemu ze stwierdzeniem załączenia sprężarki czy sprawdzeniem obwodu sprzęgła.

W nowych rozwiązaniach napęd kompresorów klimatyzacji zrealizowany jest bez użycia sprzęgła i kompresor działa przez cały czas działania silnika, a regulację działania reguluje się odpowiednim zaworem. W takiej sytuacji naturalnym i bezpiecznym rozwiązaniem, staje się użycie dedykowanego do takich celów urządzenia, takiego jak ACT-2.

Urządzenie ACT-2 sprawdzi klimatyzację w samochodzie wymuszając jej uruchomienie w serwisie.
  • Tester ACT-2 może być użyty zarówno do sprawdzenia układu z zaworem regulacyjnym, jak i działania sprzęgła elektromagnetycznego w układzie.
  • Możliwe jest płynne wysterowanie zaworu poprzez zmianę współczynnika wypełnienia.
  • Funkcja pomiaru sygnałów PWM pozwala skontrolować częstotliwość i wypełnienie sygnału generowanego przez sterownik. Sprawdzamy w ten sposób zarówno działanie samego sterownika, zyskujemy też możliwość dopasowania częstotliwości sygnału do rzeczywistej używanej w samochodzie.

Sprawdzenie szczelności układu.

Jeśli układ okaże się nieszczelny, może okazać się konieczna wymiana takich elementów jak skraplacz lub parownik klimatyzacji.

  • Metoda ciśnieniowa/podciśnieniowa. Jest to jedna z prostszych metod sprawdzania szczelności układu klimatyzacji, która zadziała przy dużych wyciekach. Polega ona na zastosowaniu manometru do pomiaru ciśnienia lub podciśnienia w systemie klimatyzacji. Po nabiciu układu lub wytworzeniu próżni, ciśnienie powinno być utrzymywane na stałym poziomie przez określony czas. Jeśli ciśnienie się zmienia, oznacza to, że istnieje wyciek w układzie.
  • Test za pomocą piany: Na połączenia i miejsca, gdzie podejrzewa się wyciek, można nałożyć roztwór pieniący. W miejscu występowania wycieku powstaną charakterystyczne bańki.
  • Test za pomocą barwnika UV: Barwnik fluorescencyjny jest dodawany do układu klimatyzacji, a następnie system jest napełniany czynnikiem chłodniczym. Jeśli oświetlimy miejsce wycieku lampą UV, zobaczymy świecenie najczęściej jaskrawym odcieniu żółtym lub zielonym.
  • Test za pomocą detektora wycieków: Wycieki w układzie klimatyzacji można wykryć za pomocą dedykowanych detektorów wycieków, które reagują na obecność czynnika chłodniczego w powietrzu. Można też napełnić układ mieszaniną azotu i wodoru i wykorzystać detektor wodoru. Jest to bardzo skuteczny sposób, ze względu na łatwość wykrywania wodoru względme czynników stosowanych w klimatyzacji.

Sprawdzenie czujników temperatury lub ciśnienia za pomocą QST-5

Za poprawne działanie układu klimatyzacji samochodowej odpowiada nie tylko sprawność sprężarki i szczelność układu, ale także działanie czujników ciśnienia i temperatury. Za pomocą testera QST-5 możemy w prosty sposób sprawdzić działanie czujników ciśnienia, zarówno tych o wyjściu napięciowym, ale także popularnych czujników z wyjściem PWM stosowanym często w pojazdach grupy VW.

QST-5 pozwoli sprawdzić czujniki które wykorzystuje klimatyzacja samochodowa.

Niewątpliwą zaletą QST-5 jest możliwość samodzielnej współpracy z testowanym czujnikiem, dlatego jesteśmy w stanie sprawdzić czujnik zarówno w pojeździe, jak i poza nim. W przypadku testów poza pojazdem możemy użyć zwykłego kompresora do uzyskania ciśnień z zakresu do 10 barów, co w prosty sposób pozwoli na sprawdzenie czujnika w tym zakresie.

Korzystanie z QST-5 jest bardzo proste nawet dla osób bez większej wiedzy z zakresu elektroniki w samochodzie. Czujnik możemy podłączyć w sposób dowolny, bez znajomości jego wyprowadzeń. Tester sam rozpozna i wyświetli układ połączeń po czym pozwoli przejść do testu.

QST-5 przyda się także w przypadku czujników temperatury – zmierzy rezystancję czujnika, a po wybraniu jednej z dostępnych skal temperatur pozwoli na przeliczenie jej na wartość w stopniach Celsjusza.

Podsumowanie

Profesjonalny serwis to nie tylko popularne nabijanie klimatyzacji, ale wykonanie szeregu czynności gwarantujących bezproblemową eksploatację klimatyzacji. Przy wyborze serwisu nie należy kierować wyłącznie ceną, ale postawić na jakość usługi.

Te działania nie tylko zapewniają optymalne warunki termiczne i czystość powietrza w pojeździe, ale również chronią zdrowie pasażerów przed szkodliwymi mikroorganizmami oraz eliminują nieprzyjemne zapachy, uwydatniając znaczenie odpowiedniego poziomu ozonu dla prawidłowego efektu ozonowania.

Polecane

25.04.2024
Akumulator – nie wystarczy wymienić, trzeba zaprogramować – część 2.
Akumulator – nie wystarczy wymienić, trzeba zaprogramować – część 2. Jak to było n...
17.04.2024
Serwis i ozonowanie klimatyzacji w samochodzie
Serwis i ozonowanie klimatyzacji w samochodzie Serwisowanie klimatyzacji samochodowej zaleca się wy...
03.04.2024
Akumulator – nie wystarczy go wymienić, trzeba go zaprogramować – część 1.
Akumulator – nie wystarczy go wymienić, trzeba go zaprogramować – część 1. W tym ar...
20.02.2024
Testowanie nastawników turbiny – przewodnik po aktualizacjach testerów DTE
Testowanie nastawników turbiny – przewodnik po aktualizacjach testerów DTE Jeszcze do niedaw...
24.01.2024
Multimetr czy oscyloskop… A może QST-5?
Multimetr czy oscyloskop… A może QST-5? Obecnie dla mechaników samochodowych, precyzyjna dia...
06.12.2023
Testery akumulatorów – dlaczego pokazują różne wyniki?
Na rynku istnieje szeroka oferta urządzeń do testowania akumulatorów reprezentujących różne sp...
11.07.2023
Jak sprawdzić czujnik z protokołem SENT?
Choć od pojawienia się w popularnych modelach nowego standardu czujników minęło już kilka lat,...
04.04.2023
Diagnostyka układu klimatyzacji – przydatne narzędzia
Wiosna to czas kiedy tradycyjnie kierowcy przypominają sobie o układzie klimatyzacji i koniecznoś...
07.02.2023
Jak sprawdzić MAP sensor z QST-5?
Czujniki MAP należą do podstawowych czujników jakie od lat są obecne w pojazdach. W poniższym t...
01.12.2022
Jak sprawdzić ciśnienie w Common Rail?
Istnieją różne metody pomiaru ciśnienia paliwa w układzie Common Rail. W poniższym tekście pr...
11.10.2022
Jak sprawdzić czujnik temperatury spalin
Jak sprawdzić czujnik temperatury spalin Choć ukryte przed wzrokiem, czujniki temperatury spalin (...
08.09.2022
Sposób na drogie naprawy diesla
Swoją popularność wśród polskich kierowców silniki diesla zawdzięczają przede wszystkim niż...
16.08.2022
Miękkie hybrydy w warsztacie
Miękkie hybrydy (ang. Mild Hybrid Electric Vehicle – MHEV) to jedno z najtańszych i najprost...
21.07.2022
Ekologia w warsztacie samochodowym
Wielu osobom rozwiązania ekologiczne w branży warsztatowej kojarzą się głównie z mnożącymi s...
30.06.2022
Jak zarobić na akumulatorach w warsztacie
Mimo iż warsztat mechaniczny coraz częściej jest miejscem wymiany akumulatora, nadal wielu klient...

Dlaczego my?

Ponad 25 lat doświadczenia
Ponad 25 letnie doświadczenie w branży automotive daje nam pozycję Eksperta, który wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej. Naszą największa dumą są setki zadowolonych klientów oraz liczne nagrody branżowe.
Innowacje w każdym warsztacie
Wspieramy warsztaty samochodowe w rozwoju poprzez edukację i szkolenia, dzięki którym przełamujemy bariery w podejmowaniu pracy z nowoczesnym sprzętem do diagnostyki samochodowej
Zawsze blisko klienta
Nasze wartości inspirują nas do tworzenia urządzeń, które kreują nową rzeczywistość warsztatową, dając mechanikom poczucie bezpieczeństwa, możliwość rozwoju zawodowego, samodzielność i podnoszenie zysków.

O firmie

DeltaTech Electronics to polski producent i ekspert w branży automotive, który na bazie ponad 25 lat doświadczenia wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej.
To, co nadaje rytm naszej pracy, to wsłuchiwanie się w potrzeby klientów oraz śledzenie aktualnych problemów, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe. Owocem tego jest oferta skrojona idealnie „na miarę” ich oczekiwań.

Cały cykl życia produktów od momentu projektowania rozwiązań, poprzez produkcję, kontrolę jakości i opiekę posprzedażową odbywa się w Firmie. Jakość tego procesu dokumentują liczne nagrody branżowe.
Naszą dumą jest szybkie wsparcie techniczne, polska jakość oraz setki zadowolonych klientów. Firma współpracuje z kluczowymi dystrybutorami w branży motoryzacyjnej.

Czytaj więcej

2024 DeltaTech Electronics. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Skip to content