Serwisowanie klimatyzacji samochodowej zaleca się wykonywać przynajmniej raz w roku, aby zapewnić jej prawidłowe działanie i długą żywotność. Zachowanie sprawności systemu klimatyzacji nie tylko pomaga uniknąć kosztownych napraw, ale również zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy.
W artykule omówione zostaną podstawowe i zaawansowane czynności serwisowe, w tym wykorzystanie urządzeń takich jak ACT-2 do testowania sprężarek z regulowanym wydatkiem i QST-5 przy testach czujników. Sprawdzenie odpowiedniego poziomu ozonu, nieodzowne dla skutecznego ozonowania, możliwe jest dzięki urządzeniu OCT-3 PRO.
Klimatyzacja w samochodzie jest odpowiedzialna nie tylko za komfort termiczny w czasie upałów. Pozwala także na osuszenie wnętrza i zapobieganie skraplaniu się wilgoci zapewniając bezpieczeństwo jazdy również poza sezonem letnim. W pojazdach ze sprężarką napędzaną stale, odpowiedni stan techniczny musi być zapewniony przez cały rok. Znaczenie regularnego serwisowania klimatyzacji samochodowej podkreśla również fakt, że utrzymanie jej efektywności zapewnia zdrowsze powietrze wewnątrz pojazdu.
Podstawowe czynności serwisowe klimatyzacji samochodowej obejmują szereg działań mających na celu utrzymanie jej efektywności i bezawaryjności. Poniżej przedstawiono główne kroki przeprowadzane przy okazji wizyty w serwisie:
Kontrola i uzupełnianie czynnika realizowane jest za pomocą specjalnych urządzeń działających w oparciu o obieg zamknięty. To jaki czynnik chłodzący zastosowano w danym układzie ma istotny wpływ na koszt serwisu. Najpopularniejsze i najczęściej stosowane to:
W obiegu razem z czynnikiem musi krążyć odpowiednia ilość oleju zapewniającego smarowanie sprężarki. Właściwa ilość oleju musi także zostać zweryfikowana.
Klimatyzacja samochodowa, ze względu na warunki pracy, w szczególności utrzymującą się wilgoć, jest idealnym środowiskiem rozwoju bakterii oraz grzybów. Odgrzybianie klimatyzacji i dezynfekcja klimatyzacji powinno być przeprowadzane regularnie. Do czyszczenia i odgrzybiania klimatyzacji stosuje się:
Filtr kabinowy odpowiada za czystość powietrza jakie przez kratki wentylacyjne trafia do wnętrza samochodu. Dzięki wysokiemu poziomowi filtracji nowoczesne filtry chronią nie tylko przed zabrudzeniem wnętrza, ale także pochłaniają część chemicznych zanieczyszczeń.
Przy niewielkich lub umiarkowanych przebiegach rocznych można zalecić wymianę filtra równocześnie z serwisem klimatyzacji. Jeśli mamy do czynienia z filtrem węglowym to należy pamiętać o jego założeniu dopiero po ozonowaniu.
Ozon to trójatomowa odmiana tlenu, która ma bardzo silne własności utleniające. Ozonowanie klimatyzacji polega na wprowadzeniu ozonu, wytworzonego przez generator ozonu do układu.
Ozonowanie może być przeprowadzane za pomocą urządzeń do generowania ozonu, które emitują go do środowiska, które ma być oczyszczone. Ważne jest, aby proces ten był przeprowadzany zgodnie z zaleceniami producenta oraz standardami bezpieczeństwa, ze względu na toksyczność ozonu. Ozon ma bardzo charakterystyczny zapach, wyczuwalny już przy bardzo niskich stężeniach. Powoduje to, że już przy niskiej wydajności urządzenia do ozonowania, zapach będzie bardzo silny.
Aby ozonowanie było skuteczne, należy pamiętać o osiągnięciu odpowiedniego stężenia tego gazu. Rozwiązaniem jest wykorzystanie urządzenia OCT-3 PRO, które pozwala skontrolować osiągnięty poziom dla udokumentowania skutecznie wykonanej usługi (istnieje możliwość wygenerowania raportu z aplikacji Android). Urządzenie OCT-3 PRO posiada także zintegrowaną sondę do wysokich stężeń ozonu, przez co pozwala porównać wydajność ozonatorów. Warto zaznaczyć, że wiele oferowanych urządzeń nie osiąga deklarowanych wydajności. Dodatkowo, wysoka temperatura czy wilgotność powietrza obniżają skuteczność generacji.
Pamiętajmy, że ozonowanie nie usuwa wszelkich zanieczyszczeń, stanowiąc jedną z metod odgrzybiania i dezynfekcji. Jeśli materia organiczna zalega w układzie to w niedługim czasie grzyby na nowo się pojawią, powodując nieprzyjemny zapach. Czasem konieczne może być bardziej radykalne czyszczenie klimatyzacji, związane z demontażem i fizycznym oczyszczeniem komponentów.
Pełny serwis klimatyzacji może wymagać dodatkowych czynności, zwłaszcza gdy okaże się, że niektóre elementy nie funkcjonują właściwie.
Filtr osuszacza w samochodowym układzie klimatyzacji jest ważnym elementem, który odpowiada za usuwanie wilgoci z czynnika chłodniczego, zapobiegając powstawaniu korozji. Zalecany okres wymiany to 2-3 lata lub co 40 000-60 000 kilometrów. Ważne jest również, aby regularnie sprawdzać stan filtra osuszacza podczas przeglądów klimatyzacji i wymieniać go w przypadku zauważenia jakichkolwiek oznak zużycia lub uszkodzenia.
Dawniej, napęd sprężarki klimatyzacji był często odłączany przez sprzęgło elektromagnetyczne. W takiej sytuacji nie ma problemu ze stwierdzeniem załączenia sprężarki czy sprawdzeniem obwodu sprzęgła.
W nowych rozwiązaniach napęd kompresorów klimatyzacji zrealizowany jest bez użycia sprzęgła i kompresor działa przez cały czas działania silnika, a regulację działania reguluje się odpowiednim zaworem. W takiej sytuacji naturalnym i bezpiecznym rozwiązaniem, staje się użycie dedykowanego do takich celów urządzenia, takiego jak ACT-2.
Jeśli układ okaże się nieszczelny, może okazać się konieczna wymiana takich elementów jak skraplacz lub parownik klimatyzacji.
Za poprawne działanie układu klimatyzacji samochodowej odpowiada nie tylko sprawność sprężarki i szczelność układu, ale także działanie czujników ciśnienia i temperatury. Za pomocą testera QST-5 możemy w prosty sposób sprawdzić działanie czujników ciśnienia, zarówno tych o wyjściu napięciowym, ale także popularnych czujników z wyjściem PWM stosowanym często w pojazdach grupy VW.
Niewątpliwą zaletą QST-5 jest możliwość samodzielnej współpracy z testowanym czujnikiem, dlatego jesteśmy w stanie sprawdzić czujnik zarówno w pojeździe, jak i poza nim. W przypadku testów poza pojazdem możemy użyć zwykłego kompresora do uzyskania ciśnień z zakresu do 10 barów, co w prosty sposób pozwoli na sprawdzenie czujnika w tym zakresie.
Korzystanie z QST-5 jest bardzo proste nawet dla osób bez większej wiedzy z zakresu elektroniki w samochodzie. Czujnik możemy podłączyć w sposób dowolny, bez znajomości jego wyprowadzeń. Tester sam rozpozna i wyświetli układ połączeń po czym pozwoli przejść do testu.
QST-5 przyda się także w przypadku czujników temperatury – zmierzy rezystancję czujnika, a po wybraniu jednej z dostępnych skal temperatur pozwoli na przeliczenie jej na wartość w stopniach Celsjusza.
Profesjonalny serwis to nie tylko popularne nabijanie klimatyzacji, ale wykonanie szeregu czynności gwarantujących bezproblemową eksploatację klimatyzacji. Przy wyborze serwisu nie należy kierować wyłącznie ceną, ale postawić na jakość usługi.
Te działania nie tylko zapewniają optymalne warunki termiczne i czystość powietrza w pojeździe, ale również chronią zdrowie pasażerów przed szkodliwymi mikroorganizmami oraz eliminują nieprzyjemne zapachy, uwydatniając znaczenie odpowiedniego poziomu ozonu dla prawidłowego efektu ozonowania.
DeltaTech Electronics to polski producent i ekspert w branży automotive, który na bazie ponad 25 lat doświadczenia wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej.
To, co nadaje rytm naszej pracy, to wsłuchiwanie się w potrzeby klientów oraz śledzenie aktualnych problemów, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe. Owocem tego jest oferta skrojona idealnie „na miarę” ich oczekiwań.
Cały cykl życia produktów od momentu projektowania rozwiązań, poprzez produkcję, kontrolę jakości i opiekę posprzedażową odbywa się w Firmie. Jakość tego procesu dokumentują liczne nagrody branżowe.
Naszą dumą jest szybkie wsparcie techniczne, polska jakość oraz setki zadowolonych klientów. Firma współpracuje z kluczowymi dystrybutorami w branży motoryzacyjnej.