Nowoczesne samochody swoim stopniem złożoności stawiają coraz to nowe wymagania w zakresie diagnostyki samochodowej. Określenie przyczyn usterki i wskazanie podzespołów do wymiany może okazać się nie lada wyzwaniem. Ilość produktów z zakresu diagnostyki samochodowej jest bardzo duża, jednak kluczowy jest sposób w jaki diagnosta się nimi posługuje.
Diagnostyka samochodowa kojarzy się wśród kierowców między innymi z obowiązkowymi badaniami stanu technicznego pojazdu na stacjach diagnostycznych. Takie badanie, wymagane przepisami prawa, jest skupione na kwestiach bezpieczeństwa jazdy i kontroli wpływu na środowisko wg obowiązującej normy. Innym skojarzeniem jest diagnostyka komputerowa, polegająca na podłączeniu interfejsu diagnostycznego do złącza OBD2 i odczytaniu w ten sposób rozmaitych danych. Tak naprawdę diagnostyka samochodowa jest pojęciem bardzo szerokim i obejmuje znacznie więcej zagadnień.
W zakresie metod i narzędzi wszystko zależy od tego jakie układy pojazdu chcemy badać. Inaczej będziemy poszukiwać usterek w zawieszeniu, inaczej sprawdzać działanie układu hamulcowego, inaczej badać silnik czy ustalać przyczyny awarii klimatyzacji. Metody można podzielić np. w ten sposób:
Serwisant wykonujący diagnozę jest odpowiedzialny za dobór odpowiednich narzędzi w zależności od sytuacji – w zależności od tego czy chce znaleźć przyczynę awarii silnika, czy ma sporządzić raport dokumentujący bieżący stan techniczny auta w momencie sprzedaży.
Ta metoda diagnostyki jest dziś tak oczywista, że niektórzy zapominają, że nie jest jedyną w oparciu o którą można diagnozować samochód. Dzięki standaryzacji metod diagnostycznych w ramach OBD2 serwisanci mają zagwarantowany dostęp do podstawowych danych samochodu już od ponad 20 lat. Największą zaletą metody jest szybkość – podłączenie komputerem do złącza w pojeździe zajmuje tylko kilka chwil, nie wymaga też zwykle demontażu żadnych elementów.
Choć złącze jest jedno to programów i testerów jest w ofercie dystrybutorów bardzo wiele. Różnią ich możliwości w zakresie diagnozowania samochodów różnych marek i modeli, a także dodatkowe funkcjonalności czy wsparcie po stronie producenta. Interfejs z odpowiednim oprogramowaniem to taki, który wykorzysta jak najwięcej możliwości jakie daje sterownik. Bo trzeba pamiętać, że ta metoda opiera się na dokładności i zakresie danych pochodzących ze sterownika. To znaczy, że odczytujemy stan sygnału z określonego czujnika, ale jeśli sygnał jest nieprawidłowy to nie wiemy czy problemem jest czujnik czy okablowanie bądź uszkodzenie samego sterownika.
Tutaj dochodzimy do sedna sprawy, jakim jest ograniczona wiarygodność danych z ECU. Nie oznacza to, że diagnostyki komputerowej mamy unikać, wręcz przeciwnie. Jednak niezbędna jest świadomość, że kody błędów odczytane przez interfejs diagnostyczny to nie wszystko. Treści uzyskane w ten sposób powinny być krytycznie przeanalizowane. Kod błędu może zwłaszcza niedoświadczonego serwisanta wprowadzić w błąd. Może być też tak, że za pomocą komputera nie uzyskamy żadnych danych wskazujących na usterkę mimo ich oczywistego występowania.
Istnieje jeszcze jeden podział metod diagnostyki – na diagnostykę szeregową i równoległą. Szeregowa to ta opisana poprzednio.Chodzi o to, że dane które uzyskaliśmy przez złącze diagnostyczne w samochodzie, wszystkie przeszły przez sterownik i są od niego zależne. Diagnostyka równoległa to ta, która opiera się o równoległy pomiar, np. za pomocą multimetru, oscyloskopu, czy innego dedykowanego testera. Nazwa metody pochodzi od urządzeń oferowanych do diagnostyki wczesnych silników sterowanych elektronicznie. Były to specjalne moduły dołączane między złącze sterownika a instalację pojazdu, zapewniające możliwość niezależnego dostępu do wejść i wyjść sterownika.
Z czasem rozwój metod diagnostyki pokładowej wyparł takie rozwiązania. Oczekiwano, że sterowniki będą tak dokładnie wskazywać przyczyny usterek samochodu, że wiele testerów i metod diagnostycznych okaże się zbędne. Okazało się zupełnie inaczej, co wynika zarówno z ograniczeń technicznych jak i polityki koncernów motoryzacyjnych. Należy mieć na uwadze, że serwis pojazdów i sprzedaż części może dostarczyć całkiem pokaźnych zysków. Trudno oczekiwać, że potentaci odmówią sobie możliwości kształtowania tego rynku.
Pomiar oscyloskopowy jest sztandarowym przykładem diagnostyki równoległej dając ogromne możliwości diagnostyczne nie tylko w serwisie elektroniki pojazdowej. Dzięki prostym w obsłudze i bezpiecznym oscyloskopom takim jak Scope DT pomiarów można dokonywać w każdym warsztacie. Istnieje błędne przekonanie, że wykonywanie pomiarów oscyloskopowych jest zarezerwowane dla wąskiej grupy specjalistów.
Prawda jest taka, że pomiary w każdym przypadku to co najmniej nowe cenne dane, a tylko od doświadczenia i wiedzy użytkownika będzie zależało jak wykorzysta te informacje do znalezienia usterki.
Inną grupą urządzeń są testery specjalizowane, przeznaczone do badania konkretnych podzespołów czy całych systemów auta. Takim testerem jest np. EDIA-PRO, przykład oscyloskopowego testera dla systemu Common Rail. Tester ten w sposób zupełnie niezależny zbiera dane diagnostyczne takie jak sterowanie wtryskiwaczami, zaworami regulacyjnymi czy ciśnienie na szynie. Dostarcza w ten sposób cennych wskazówek pomagających zdecydować, czy i które elementy układu wtryskowego należy przekazać do dalszego badania.
W przypadku pojazdów z silnikiem diesla w ofercie DTE znajdziemy także SIT-12, tester pozwalający badać wtryskiwacze od strony elektrycznej zarówno w pojeździe jak i poza nim. Z kolei dzięki urządzeniu RPT-5 mamy możliwość w pełni równoległego pomiaru ciśnienia na szynie, znacznie szybszego niż jest w stanie wykonywać jakikolwiek tester podłączony do złącza diagnostycznego.
smart
Innym przykładem dedykowanego testera diagnostycznego jest DBT-12+. Pozwala nie tylko łatwo przeprowadzić test akumulatora, ale także wykonać zaawansowane pomiary rozruchu i ładowania, prezentując czytelne komunikaty na temat każdego z badanych układów. Możliwa jest wymiana danych z komputerem dla wygodnego przechowywania lub drukowania raportów.
Ty też możesz diagnozować lepiej. Inwestycja w nowe metody diagnostyczne to nie tylko nowe wyposażenie warsztatu. Kluczowe jest zrozumienie na czym polega diagnostyka samochodowa i jak wieloaspektowy jest to proces. Nawet najlepszy sprzęt nie zdiagnozuje sam samochodu. Wiedza i doświadczenie serwisanta, zdobywana zarówno w trakcie rozmaitych szkoleń, jak i podczas codziennej pracy przy samochodach, jest niezwykle ważna. Wprowadzanie dobrej i skutecznej diagnostyki to klucz do sprawnego serwisu. Szybkie wychwycenie usterek jest kluczem do sprawnego ich usunięcia. Nie ma lepszej reklamy dla warsztatu niż rekomendacje zadowolonych klientów.
Autor: Inżynier Produktu Piotr Libuszowski
DeltaTech Electronics to polski producent i ekspert w branży automotive, który na bazie ponad 25 lat doświadczenia wyznacza trendy w innowacyjnej diagnostyce samochodowej.
To, co nadaje rytm naszej pracy, to wsłuchiwanie się w potrzeby klientów oraz śledzenie aktualnych problemów, z którymi mierzą się warsztaty samochodowe. Owocem tego jest oferta skrojona idealnie „na miarę” ich oczekiwań.
Cały cykl życia produktów od momentu projektowania rozwiązań, poprzez produkcję, kontrolę jakości i opiekę posprzedażową odbywa się w Firmie. Jakość tego procesu dokumentują liczne nagrody branżowe.
Naszą dumą jest szybkie wsparcie techniczne, polska jakość oraz setki zadowolonych klientów. Firma współpracuje z kluczowymi dystrybutorami w branży motoryzacyjnej.